Karin Fälldin (C) Tandvårdsberedningens ordförande i Region Stockholm

Region Stockholm permanentar granskningstandläkare

Nödvändig tandvård är en rättighet för en väldigt skör och utsatt patientgrupp som exempelvis gamla på äldreboenden eller rörelsehindrade som har svårt att gå till vanlig tandläkare. Vem som ska utföra vården är upp till varje enskild patient att välja vilket regleras i tandvårdsförordningen och tandvårdslagen. Region Stockholm har sedan ett år tillbaka gjort en granskning av fakturor som kommit in och upptäckt en stor mängd fel och återkrav har gjorts. Därför har koalitionen i Region Stockholm nu beslutat att permanenta satsningen på en granskningstandläkare.

-Vi ser mycket allvarligt på det här. I utredningen har man inte kunnat se att något brottsligt har begåtts men det är fortfarande oacceptabelt att en stor mängd fakturor varit felaktiga. Även om vartenda återkrav som gjorts betalats tillbaka. Vi har under de senaste åren gjort många förändringar i riktlinjerna och nu permanentar vi även denna åtgärd. Vi kommer också ha samtal med vårdutförarna så att vi har samma bild av vad som gäller för det finns inte en aktör som sticker ut ur mängden, detta är ett brett problem, säger Karin Fälldin Tandvårdsberedningens ordförande.

Sammanfattning av granskningen

Totalt bedriver ca 470 vårdgivare nödvändig tandvård i Stockholms län, varav de fyra största står för 80 % av fakturerat belopp, 205 av 255 miljoner.

Av granskade fakturor så avslogs 44 % i sin helhet, 34 % delvis och 22 % godkändes.

Totalt granskades 3 272 fakturerade åtgärdskoder omfattande ca 3,6 miljoner kronor. Detta resulterade i återkrav om knappt 2 miljoner kronor. Återkrav eller innehållande av ersättning har skett för samtliga av de avslag som gjorts.

Skärpningar som gjorts de senaste åren:

• Skärpta minimikrav har tidigare införts för den nödvändiga tandvård som bedrivs mobilt, i led att stärka patientsäkerhet och kvalitet.
  • Vissa åtgärder har begränsats i antal som får utföras på varje enskild person och år.
  • Förtydligande av den individanpassade behandlingsplanen, samråd med patient/anhörig och hygienkrav.
  • Som ett led i att skärpa den fördjupade granskning som pågår av nödvändig tandvård föreslås ett förtydligande enligt 11 § tandvårdsförordning, vilken avser vårdgivarens skyldighet att lämna upplysningar samt inkomma med journaluppgifter och övrigt material rörande en patient.
  • Vid frätskador ska det ha förlöpt maximalt fem år sedan patienten bedömdes vara medicinskt rehabiliterad samt att läkarintyg som styrker detta ska vara högst sex månader gammalt.
  • Vid förhandsbedömningar ska underlag bifogas som styrker den behandling som föreslås. Underlag kan exempelvis utgöras av röntgen och foton. Giltighetstiden för att fakturera i ett förhandsbedömningsärende är sänkt från tre år till tre månader från utförd åtgärd.
  • För tandvårdsstödsintyg, TVI och F-kort föreslås krav på vårdgivare att kontrollera giltighetstid på intyg vid utförande av tandvård. Tandvårds-behandling som utförs utan giltigt intyg ersätts inte.
  • Nödvändig tandvård som utförs mobilt begränsas till att främst innefatta enklare tandvård, undersökningar och akut tandvård from 15 januari 2021.
  • Tilläggsersättningen för hembesök har sänkts vid två tillfällen. Först från 25% till 20% och sedan till 15%.
  • Ämnen

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.