Gustav Hemming (C) Tillväxt och Samhällsplaneringsregionråd.

Region Stockholm reserverar 3 miljoner till insatser för ukrainska flyktingar

Idag har Tillväxt- och regionplanenämndens ordförande i Region Stockholm Gustav Hemming signerat ett beslut som gör att 3 miljoner av nämndens stödmedel ska gå till projekt som underlättar det ukrainska flyktingmottagandet och bidrar till att skapa jobb för ukrainska flyktingar.

- Flyktingar som kommer hit vill jobba och bidra men det finns hinder i vägen på den svenska arbetsmarknaden. Nu behöver staten, företag, regionen och myndigheter hjälpa till och arbeta snabbt. Därför avsätter Region Stockholm nu 3 miljoner kronor från våra regionala tillväxtmedel för att flyktingarna ska kunna komma i jobb, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och Samhällsplaneringsregionråd.

- Möjligheten att komma i arbete är viktig, även om alla hoppas på ett snart slut på kriget. Dagersättningen som man får som flykting är låg och egna inkomster kan förbättra livskvaliteten samtidigt som ett jobb kan ge mening och tillhörighet i de tragiska omständigheterna. Dessutom kommer egna inkomster hjälpa flyktingarna att skapa en drägligare tillvaro i Ukraina om och när de kan återvända, fortsätter Gustav Hemming (C).

- Tillväxt- och regionplanenämnden gjorde en liknande insats under Coronapandemin för att dämpa effekterna av pandemin. Där kunde vi bland annat bidra till att stötta hårt drabbade branscher och det ökade stödet var väldigt uppskattat. Vi hoppas på att dessa pengar ska göra lika god, om inte bättre, nytta fortsätter Gustav Hemming (C).

- Regeringen måste nu visa ledarskap och ge kommuner och andra aktörer ett uppdrag att inleda etableingsinsatser, avslutar Gustav Hemming (C).

Fakta:

• Vem kan söka dessa medel?
    Svar: Projektmedel kan sökas av offentliga och privata aktörer som kommuner, kommunala bolag, organisationer, stiftelser och ideella föreningar.
    Det är inte möjligt att få stöd för ordinarie verksamhet, driftstöd eller stöd som kan betraktas som företagsstöd till enskilda företag och privatpersoner.
  • Var söker man medlen?
    Svar: Sökande mejlar Regionledningskontoret i Region stockholm på adress: projektstod.rlk@regionstockholm.se för hänvisning till ansökningsformulär. De kan även ringa upp sökande som önskar bli kontaktad via telefon.
  • Hur fungerar det att söka?
    Svar: Projekt kan söka stöd för upp till max 50 procent av den totala projektportföljen. Information om vilka villkor som gäller och vad man kan söka medel för finns i bilagan “Allmänna villkor” på webbsidan Projektmedel för regional utveckling - Region Stockholm
    Från inkommen ansökan är handläggningstiden cirka två månader.