Christine Lorne (C) Folkhälsoberedningens ordförande i Region Stockholm

Region Stockholm satsar mer på hälsoinformatörer i utsatta områden

Under pandemin har hälsoinformatörer gjort ett viktigt jobb genom att sprida kunskap om Covid-19 och vaccinering i utsatta områden. Satsningen har varit framgångsrik och nu både ökar och breddar Region Stockholm uppdraget för att omfatta även fler sjukdomar och fler områden.
Regionen har beslutat om att öka satsningen till tre miljoner inför nästa år.

- Hälsoinformatörerna har gjort ovärderliga insatser under Covid-19-pandemin och även nu fortsatt kring att få människor att förstå varför det är viktigt att vaccinera sig. Hälsoinformatörerna finns där befolkningen finns och deltar i de sociala sammanhangen på ett annat sätt än vad den vanliga vården har möjlighet att göra och fungerar då som en länk mellan vården och befolkningen. Det har visat sig vara väldigt framgångsrikt att kommunikationen sker från en medborgare till en annan i det lokala samhället och på det egna modersmålet säger Christine Lorne, Folkhälsoberedningens ordförande.

- Även efter pandemin är detta uppdrag viktigt då vi ser att människor ibland väntat med att söka vård, så cancer upptäcks i senare stadier än vanligt. Det har stor påverkan både för patientens överlevnadschanser och på vilken behandling som fungerar, fortsätter Christine Lorne (C).

Målet är att nå människor och uppmuntra dem att vända sig till vården så fort symptomen uppstår.

- Det handlar om att sprida kunskap om hur sjukvården fungerar och hur man kan leva hälsosammare för att minska risken för ohälsa eller sjukdom samt informera om vikten att delta i de preventiva insatser som görs, tex att delta i mammografiscreeningen avslutar Christine Lorne, ordförande i Folkhälsoberedningen.

Fakta:

I budget för 2022 satsar regionen 3 miljoner på hälsoinformatörer

Under 2021 beräknas regionens kostnader för hälsoinformatörerna bli ca 2 miljoner.

Idag arbetar drygt 30 timanställda hälsoinformatörer i Stockholmsregionen socioekonomiskt utsatta områden som Botkyrka, Vårberg, Södertälje, Järva. Hälsoinformationerna arbetar i anslutning till regionens 15 mobila vaccinationsbussar. För att nå ut till unga finns hälsoinformatörer även på ungdomsgårdar och jobbar via sociala medier. Tillsammans talar de 20 olika språk.