Region Stockholm vill att regeringen startar en Stockholmsförhandling om sammanhängande cykelvägar

Idag skriver Region Stockholm genom regionråd Gustav Hemming (C) ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) med uppmaningen om att bjuda in till en förhandling om cykelinfrastrukturen i Stockholmsregionen.

-Vi ser att utbyggnaden av ett sammanhängande cykelvägnät inte går i den takt som klimatet och trängseln behöver. Om vi ska nå målet om 20% cykling i Stockholmsregionen till 2030 krävs att också staten lägger manken till. Vi vill att regeringen upprepar succén med Stockholms- och Sverigeförhandlingen, men denna gång för ett sammanhängande cykelvägnät. Bjuder staten in kommer alla att komma till bordet och det behövs om vi ska komma framåt, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt- och Samhällsplaneringsregionråd.

Det är Trafikverket och kommunerna som har ansvaret för att bygga cykelvägar, men för att få till ett sammanhållet cykelvägnät behövs en kraftsamling där ett tydligt statligt engagemang skulle kunna vara avgörande. En cykelförhandling skulle samla staten, kommunerna och regionen kring genomförandeplaner och finansiering för de viktigaste cykelstråken. Utöver kommunal medfinansiering kan det handla om pengar från Trafikverkets regionala och nationella planer, stadsmiljöavtalen, men en särskild statlig satsning skulle vara välkommen.

-I Köpenhamn har kommunerna, regionen och staten arbetat samlat med att i snabb takt färdigställa starka cykelstråk och där är man uppe i 44% cykelandel jämfört med Stockholms 7% idag. Regionen har tillsammans med kommunerna tagit fram en cykelplan, och en ny version är på väg, där vi stakar ut vilka stråk som behöver byggas för att få till ett samlat vägnät för cykel, så som andra trafikslag har avslutar Gustav Hemming (C) Tillväxt- och Samhällsplaneringsregionråd.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.