Gustav Hemming (C) Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd.

Region Stockholms budget 2021– En utsträckt hand till krisande företag

Region Stockholm tar idag beslut om budget för 2021. Den präglas av Coronapandemin med fokus på effektiviseringar samt att prioritera regionens kärnuppgifter. Inte minst det regionala utvecklingsansvaret och kampen för jobb och företagande som blivit än mer viktigt i pandemins spår.

-Detta är min 15:e budget jag är med och presenterar och även om ingen budget är lätt, är denna den tuffaste vi hittills har lagt. Trots detta och trots stora satsningar på bland annat primärvård och folkhälsa kommer vi, genom att effektivisera våra förvaltningar, frigöra mer pengar för att bättre kunna rikta insatser till kompetensförsörjning, näringsliv och jobb. Något som är oerhört viktigt i en tid där många företag gått omkull och fler än på länge går arbetslösa, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd.

-I denna speciella och problematiska tid är det viktigt att visa på handlingskraft. Inom det regionala tillväxtarbetet ökar våra rörliga insatsmedel för bättre, och mer direkta, insatser kopplade till en arbetsmarknad i kris. Vi stärker också Almi, det regionala tillväxtarbetets väpnade gren. Historiskt har de hjälpt många av våra snabbast växande företag på de första stegen mot framgång. Nu under coronakrisen spelar de en oerhört viktig roll för att rädda framtidens jobb- och välståndsskapare från konkurser och uppköp. Vi ökar även stödet till besöksnäringen som även de är en bransch som ser ökade konkurser och uppsägningar runt om i länet, säger Gustav Hemming (C).

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.