Regionen ökar takten i det förebyggande folkhälsoarbetet i Stockholm

Regionen ökar takten i det förebyggande folkhälsoarbetet i Stockholm

Region Stockholm har tagit fram en ny koncernövergripande folkhälsopolicy som sätter verksamheternas folkhälsoarbete i fokus. Syftet är att beslut som tas av regionens olika verksamheter ska kunna bidra till att reducera såväl skillnader i hälsa som belastningen på hälso- och sjukvården. Policyn har beretts i Folkhälsoberedningen den 3 mars och idag (9 mars) skickar Hälso- och sjukvårdsnämnden arbetet på remissrunda för att antas av regionfullmäktige i november.

För att nå resultat i folkhälsoarbete krävs insatser från flertalet sektorer i samhället – offentlig sektor, näringsliv, akademi och civilsamhälle. Region Stockholm har en viktig roll genom ansvaret för hälso- och sjukvård och tandvård, kollektivtrafik och regional utvecklingsplanering samt genom insatser inom kultur- och föreningslivet.

-Nu tar vi som region vårt ansvar för att sätta mindsetet för hur viktigt folkhälsoarbetet är i hela vår koncern. Det är en förutsättning för att kunna påverka fler samhällsaktörer att gå i samma riktning, säger Christine Lorne (C) folkhälsoberedningens ordförande i Region Stockholm.

Den föreslagna folkhälsopolicyn anger styrande principer för Region Stockholms samlade arbete för god hälsa och minskade hälsoklyftor i befolkningen. Policyn syftar till att utgöra en plattform för samlad styrning, uppföljning och vidareutveckling av Region Stockholms folkhälsoarbete. Uppföljning av vidtagna åtgärder samt av utvecklingen av hälsans fördelning i befolkningen är nödvändig så vi hela tiden vet att folkhälsoarbetet sker och utvecklas i linje med aktuella behov.

-Vi vet att hur vi lever våra liv styr vår hälsa och livskvalitet, men det som pandemin har lärt oss är att våra levnadsvanor kan vara skillnaden mellan liv och död. Aldrig tidigare har vi sett prov på hur utanförskap, stillasittande, alkohol- och tobaksvanor har lett till förödande konsekvenser. En god folkhälsa bidrar till att skapa ett resilient och motståndskraftigt samhälle som snabbare återhämtar sig efter en kris och det är vår uppgift som politiker att hela regionen ska arbeta gemensamt med att hantera utmaningarna i bland annat Agenda 2030 och RUFS 2050 säger Christine Lorne (C) folkhälsoberedningens ordförande i Region Stockholm.

Policyn visar en långsiktig inriktning medan prioriteringar och finansiering för respektive år bestäms i budget. Policyn är en del av det regionala ansvaret för folkhälsan i Stockholm. Utöver detta kommer regionen att samarbeta med både länsstyrelsen och kommunerna i regionen för att på fler sätt framöver stärka folkhälsan.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.