S säger nej till trähus och fler bostäder i City

S säger nej till trähus och fler bostäder i City

På onsdag sammanträder Kommunstyrelsen i Stockholm. Ett av ärendena som ska hanteras är Centerpartiets förslag om en ny skyskrapa i trä ovanpå Parkaden. Borgarrådet Mogert (S) avvisar förslaget och hävdar att hänsyn bör tas till parkeringshusets kulturvärden.

- Att avfärda Trätoppen med hänvisning till parkeringshusets kulturvärden är rent utsagt sorgligt. I vårt förslag behåller vi Parkaden och spelar vidare på den arkitektritade fasaden, men byter ut innehållet. För Mogert verkar parkeringsplatserna vara viktigare än bostäder, säger Christina Linderholm (C) stadsbyggnadsnämnden i Stockholm.

Att bygga skyskrapor i trä är både yteffektivt, hållbart för miljön, kostnadseffektivt samt genererar mindre buller i konstruktionsfasen. Skyskrapan skulle inte bara tillföra bostäder till City utan också markera värdet av att bygga högt i trä, ett robust och hållbart material.

- Socialdemokraternas strategi ”Vision för City” som de ofta och gärna slår sig på bröstet för, är snarare en visionslös pappersprodukt, säger Christina Linderholm (C).

I dag presenterade Socialdemokraterna i Stockholm att de vill bygga fler hus i trä i Stockholm. Centerpartiet välkomnar inriktningen och uppmanar (S) att tänka om när det gäller Trätoppen.

- Vi uppskattar att diskussionen om trähus väckts. Men det är förvånande att man är så pass kritisk mot förslaget om en skyskrapa i trä med bland annat studentbostäder i centralt läge ena dagen, för att dagen efter meddela att man vill satsa på trähus. Det är hyckleri, säger Christina Linderholm (C).

Läs mer om Trätoppen här: centerpartiet.se/stockholm/tratoppen

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: