Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd.

Stockholm inför ny strategi för arbetsmarknadsinsatser

För första gången någonsin har en sammanhållen strategi tagits fram för att främja det långsiktiga arbetet med arbetsmarknadsinsatser i Stockholm. Arbetsmarknadsförvaltningen, stadsdelarna, Socialförvaltningen och Stockholm Business Region AB i Stockholms stad bidrar alla till att föra stadens befolkning närmare arbetsmarknaden. Dessutom har samtliga bolag och nämnder i staden som mål att kunna erbjuda arbetsplatser till stadens målgrupper för arbetsmarknadsinsatser – exempelvis feriejobb och så kallade Stockholmsjobb.

– Vägen till egen försörjning i Stockholm ska vara kort för de som halkat efter eller kommit av sig. Syftet med strategin är att definiera stadens arbete med arbetsmarknadsinsatser och att peka ut ansvarsfördelningen inom staden så att ingen ska hamna mellan stolarna. Tidigare har det saknats stadsövergripande riktlinjer och tydliga mål, säger arbetsmarknadsborgarråd Karin Ernlund (C).

Strategin är resultatet av ett uppdrag från den grönblå majoriteten. Målet är en hög sysselsättningsgrad i hela stadens befolkning i enlighet med stadens hållbarhetsmål, ett lågt behov av försörjningsstöd (tidigare s.k. socialbidrag) på grund av arbetslöshet och en god kompetensförsörjning för arbetsgivare.

Förutom mål slås stadens strategiska inriktningar fast. Vilka målgrupper det främst behövs satsas på – till exempel unga och kvinnor långt ifrån arbetsmarknaden, vilka insatser som krävs, och inte minst hur olika instanser bäst kan samverka för att uppnå bästa tänkbara resultat. En grundläggande princip är att stadens arbetsmarknadsinsatser ska komplettera, inte ersätta, de statliga som utgår från Arbetsförmedlingen.

– Det är viktigt att alla delar hänger ihop. Jobbtorg, Komvux, SFI, Integrationspakten och Welcome House. Men också att inkludera näringsliv och civilsamhälle, både som arbetsgivare och möjliggörare, säger Karin Ernlund.

Beslutet att införa den nya strategin för arbetsmarknadsinsatser togs i kommunfullmäktige igår den 14 juni.

Fakta om Stockholms jobbtorg

Stockholms stad har sju jobbtorg, varav två särskilt för unga, med syfte att ge stöd och coachning för att personer utanför arbetsmarknaden ska hitta ett jobb eller utbildning. Förra året fick 7175 personer stöd till arbete och 66% gick vidare till arbete eller studier trots pandemin. Komvux och arbetsmarknadsinsatser fick totalt 210 miljoner kronor mer i årets budget för att möta konsekvenserna av pandemin och fler som saknar egen försörjning.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.