Kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo (C) är numera politiskt ansvarig för stadens verksamhetsområde barn, kultur och fritid

Stockholm tar helhetsgrepp kring fritids- och ungdomsgårdarna

För att nå fler ungdomar tar Stockholm nu ett helhetsgrepp kring stadens fritids- och ungdomsgårdar. En pågående utredning ska komma med förslag på utvecklingsåtgärder som leder till jämställda och trygga ungdomsgårdar i alla stadsdelar dit fler ungdomar kan och vill söka sig.

Ungdomsgårdarna är en viktig del i arbetet med att skapa en meningsfull fritid för stadens unga invånare. De ska vara trygga ställen med låga trösklar dit unga kan komma för att delta i aktiviteter eller bara för att umgås.

För att nå fler och erbjuda mer kontinuerlig och planerad verksamhet har en utredning tillsatts. Utredningen ska ge en helhetsbild av nuläget och komma med förslag på åtgärder. Genom omvärldsanalys, granskning av studier och samtal med ungdomar, fritidsledare och chefer samlar utredningen information, kartlägger vad som efterfrågas och vilket stöd verksamheterna behöver.

– Vi vet att unga i socioekonomisk svaga områden och unga med funktionsnedsättning tar del av utbudet i mindre utsträckning. Könsfördelningen är inte heller jämställd. Det här vill vi råda bot på. Målet är att staden ska erbjuda bättre och mer jämlika möjligheter till alla barn och unga oavsett stadsdel och bostadsområde, säger Jonas Naddebo (C), kultur- och stadsmiljöborgarråd.

I Stockholms stad ansvarar de tretton stadsdelsnämnderna för fritids- och ungdomsgårdarna. Från och med 2021 har stadens kulturnämnd ett nytt samordningsansvar för stadsdelsnämndernas arbete med verksamhetsområdet barn, kultur och fritid. Syftet är att möta behovet av att arbeta mer strategiskt för ökad likställighet, erfarenhetsutbyte och tydligare riktlinjer kring fritidsgårdarnas uppdrag och målgrupp.

– Det har tidigare inte funnits någon central samordning kring fritidsfrågorna. Allt det positiva arbete som görs i stadsdelarna behöver kunna spridas där exempelvis stadsdelarna kan lära av varandra om vad som funkar bra, alla behöver inte uppfinna hjulet själva, säger Jonas Naddebo, som sedan årsskiftet är politiskt ansvarig för stadens verksamhetsområde barn, kultur och fritid.

Förutom utredningen och samordningsuppdraget finns ett budgettillskott på 8 miljoner kronor för utveckling av stadens fritidsverksamhet.

Fakta

Utredningen väntas bli klar i slutet av juni. Den ska presentera förslag på åtgärder som gör att fritids- och ungdomsgårdarna i Stockholm:

• når fler ungdomar
  • blir mer jämställda
  • ger ungdomar tillgång till ett brett utbud av programverksamhet med hög kvalité i alla stadsdelsområden
  • erbjuder fler innovativa programverksamheter, både digitalt och mobilt
  • blir tryggare med frånvaro av hot och kriminalitet
  • nätverkar och lär av varandra
  • har centralt stöd i krissituationer

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.

Helena Andersson

Politisk sekreterare Centerpartiet Stockholms stad +46 76 122 94 40