Stockholms luftföroreningar leder till psykisk ohälsa för barn – nu krävs blocköverskridande överenskommelser för att minska utsläppen

Ny forskning från Umeå universitet där bland andra samtliga under 18 år i Stockholms län ingår visar att läkemedelsuttag för psykiatriska diagnoser har koppling till luftföroreningsnivån. Nu föreslår Centerpartiet i Stockholm blocköverskridande överenskommelser för att komma till bukt med utsläppen.

I studien undersöktes samband mellan exponering för luftföroreningar i bostadsområdet och barn och ungdomars psykiska hälsa genom att använda uppgifter från Läkemedelsregistret tillsammans med en nationell modell för luftföroreningskoncentrationer. Resultatet visar att barn och ungdomar som bor i områden med luftföroreningar löper större risk att ha läkemedelsuttag för en psykiatrisk diagnos.

- Resultatet av forskningsstudien är oerhört alarmerande. Att den dåliga luften påverkar ungas fysiska hälsa känner vi redan till, men att även den psykiska ohälsan är kopplad till luftföroreningar från framförallt bilar är oroväckande, säger Jonas Naddebo (C) t.f. gruppledare.

- Om det visar sig att vi kan minska den psykiska ohälsan för barn och ungdomar i Stockholm genom att minska utsläppen från bilar så måste det vara vår högsta prioritet. Nu krävs det seriösa och blocköverskridande diskussioner för hur vi kan få bukt med problemen, säger Jonas Naddebo (C).

Den blocköverskridande överenskommelsen bör innehålla konkreta åtgärdsförslag för att på lokal nivå komma tillrätta med luftproblematiken. Stockholms stad bör även uppvakta regeringen för att få de lokala verktyg som krävs, såsom särskilda miljözoner på gator där luften är dålig, dubbdäcksavgift och makten över trängselskatten.

Studien från Umeå Universitet finns att läsa här.