Muralmålningen "Livet i Farsta", kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo (C) och gruppledare i kulturnämnden Hanna Gerdes (L).

Strategi ska ge Stockholm mer gatukonst och muralmålningar

Stockholms stads första strategi för gatukonst och muralmålningar beslutas i kulturnämnden 9 mars. Strategin har utarbetats för att underlätta tillståndshanteringen och genomförandet av nya konstprojekt, och ska bidra till en levande och variationsrik stadsbild.

Strategin är utformad som vägledning för hela processen från skiss till genomförande, och riktar sig både till privata och kommunala aktörer. Den ska ge svar på hur man uppmuntrar och tar vara på lokala engagemang, vilka avtal och tillstånd som behövs, vem som ansvarar för underhåll och hur man bäst kommunicerar projekten och slutresultaten. Strategin ger också vägledning för att säkerställa konstnärlig kvalitet och hållbara arbetssätt.

– Muralmålningar och gatukonst är fantastiska uttrycksformer som gör staden levande och trivsam och kan stärka den lokala identiteten. Särskilt i områden som inte har så mycket annan offentlig konst eller utsmyckning, kan ett konstverk på en husvägg eller i en gångtunnel göra stadsmiljön mer attraktiv, säger Jonas Naddebo (C), kultur- och stadsmiljöborgarråd.

– Vi har länge varit drivande för mer offentlig konst och strategin för mer gatukonst och muralmålningar är ett av initiativen. Muraler är en viktig och unik konstform som ofta berör och skapar känslor. Det är så roligt att den nu får ett större utrymme i stadsmiljön, säger Hanna Gerdes (L), gruppledare i kulturnämnden.

I Stockholms stads budget för 2021 satsar den grönblå majoriteten 1 miljon kronor på ett pilotprojekt med målet att uppföra tio nya muralmålningar i staden före utgången av 2022. De kommer att skapas på platser som idag saknar samtida konst och där de kommer tillföra extra stort värde.

Den långsiktiga målsättningen med strategin är att fler gatukonst- och muralmålningsprojekt genomförs i Stockholms olika stadsmiljöer och på stadens fastigheter, och att fler konstnärer får möjlighet att berika stadsbilden.

Senast 2023 ska strategin följas upp och utvärderas för att identifiera framgångsfaktorer som gagnar fler muralmålningar och gatukonst i Stockholm.

Fakta om gatukonst och muralmålningar

• Gatukonst är en form av offentlig konst som uppstod under 1970- och 80-talet då amerikanska graffitikonstnärer började arbeta med nya uttryckssätt och medier. Ofta låg ett socialt engagemang och en önskan om att tillägna sig platsen bakom verkens tillkomst. Från att ha varit en konstform som många gånger uppförts utan tillåtelse, har gatukonsten delvis förändrats till att bli ett sätt för staden och allmänheten att samarbeta med lokala konstnärer och på så vis främja intresset för närmiljön.
  • En muralmålning är en målning som utgör en integrerad del av en byggnad. Den kan vara utförd direkt på väggytan eller målad på en annan plats för att sedan monteras på byggnaden. Muralmålningen är en form av byggnadsutsmyckning som antingen kan utnyttja väggens platthet eller skapa intrycket av en ny yta eller ett nytt rum. Exempel på vanliga platser för muralmålningar är fasader, gavelväggar och gångtunnlar.
  • Gatukonst och muralmålningar kan vara antingen permanenta eller tillfälliga.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.

Helena Andersson

Politisk sekreterare Centerpartiet Stockholms stad +46 76 122 94 40