Gustav Hemming (C), Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd

Tjänsteexporten i Stockholmsregionen har ökat med 85 miljarder kronor på 10 år

Idag startar Södertälje Science week som anordnas årligen av Södertälje science park. Syftet är att skapa intresse för forskning, utveckling, innovation och högre utbildning och visa en mångfald av aktiviteter från många olika aktörer som visar såväl bredd som spets med fokus på hållbarhet. Under årets Science week kommer Region Stockholm att lansera rapporten ” Export och globala värdekedjor i Stockholms län”. Rapporten visar att Stockholmsregionen är en viktig del av Sveriges exportkedja, och att länet är konkurrenskraftiga globalt inom kunskapsintensiva yrken.

- Jag hoppas ministrar och andra beslutsfattare läser den här rapporten. Med 10 000 exportföretag etablerade i länet, och ett exportvärde på hundratals miljarder kronor är Stockholmsregionen central för hela Sveriges tillväxt och välfärd. För att hålla välfärdsmotorn Stockholm i trim krävs ett starkt engagemang från politiker på alla nivåer. Stockholmsregionen kan inte bara leverera skattepengar, utan måste också få hjälp att lösa problem som trängseln och bostadsbristen, säger Gustav Hemming (C), Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd

- Om vi ser till Stockholmsregionens tjänsteexport har denna ökat från 115 miljarder år 2008 till 200 miljarder 2017. Det är en ökning på 85 miljarder under 10 år. Vi måste utveckla det vi är bra på, och skapa incitament som möjliggör för fler företag att bli det nästa Spotify eller Klarna. Det handlar bland annat om att verka för enklare regler och underlätta företagande, i kombination med att tillgängliggöra regionala utvecklingsarenor, testbäddar och labb. Företagen ska veta att de kan växa, utvecklas och internationaliseras om de etablerar sig i regionen, fortsätter Gustav Hemming (C).

- Vi måste snabbt ställa om till ett förnybart samhälle för att ha god tillväxt på lång sikt. Stovkholmsregionens industri kan ha en konkurrensfördel av att leda omställningen av till exempel våra transporter. Region Stockholm ska tillsammans med andra aktörer stötta hållbara innovationer och utvecklingssatsningar. Särskilt viktigt är att pilotprojektet med den nya elvägen får klartecken från regeringen, avslutar Gustav Hemming (C).

Exempel på kunskapsintensiva näringar där Stockholms län internationellt sett har komparativa fördelar är FoU, design och marknadsföring. Här är Stockholmsregionen en viktig del i den globala värdekedjan. Med global värdekedja menas att en del av en produkt kan göras i Japan, en annan i Kina och en del i Sverige.

Under Södertälje Science week lyfter man även vikten av att uppnå ett hållbart samhälle. Här menar Gustav Hemming att Stockholmsregionen måste gå först i ledet gällande en grön omställning.

Här kan du läsa hela rapporten:

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.