Gustav Hemming (C) Klimatregionråd med ansvar för landsbygdsfrågorna.

"Torkan leder till nödslakt om inget görs"

Minnet av 2018 gör sig påmint när bönder vittnar om att de räknar med mer än halverade foderskördar. Då tvingades många bönder nödslakta sina djur efter att skördarna kraftigt minskat till följd av torkan och om inte det kommer regn snart ser 2023 ut att bli lika illa. Ansvarigt regionråd Gustav Hemming uppmanar därför aktörer att göra vad de kan för att stävja krisen.

-2018 fick alldeles för många djur sätta livet till. Kommunerna bör redan nu se till att bönder och hästägare få lov att slå foder till sina djur på kommunal mark. Varje dike eller kommunal äng kan vara användbart. Det kommer inte lösa krisen men här är det många bäckar små som gäller! Även privata markägare kan spela en viktig roll, säger Gustav Hemming (C) Regionråd med ansvar för regional utveckling och landsbygd.

Idag har bönderna, som följd av inflationen och stigande priser, ett ännu mer ansträngt ekonomiskt utgångsläge. Risken att de inte kommer ha råd att köpa stödfoder eller klara av ett år med missväxt är stor.

-Att inte agera är att bränna upp Sveriges skafferi. Våra bönder är avgörande för Sveriges beredskap och ett måste för att vi ska kunna få en hållbart producerad mat på våra tallrikar. Sverige har inte råd med att fler lantbrukare går i konkurs. Därför behöver regeringen redan nu planera för värsta möjliga scenario och vara beredda på att ta fram ett krispaket om regnet inte skulle komma innan midsommar. Med tanke på hur många bönder som redan är hårt pressade ekonomiskt och bokstavligt talat ligger sömnlösa, är den psykologiska effekten viktig av att veta att hjälp kommer om torkan förstör årets inkomster och grödor, fortsätter Gustav Hemming (C).

-Vi kommer i närtid träffa LRF och Länsstyrelsen som är våra sammarbetspartners kring den regionala livsmedelsstrategin för att kraftsamla och se vilka ytterligare åtgärder vi kan genomföra tillsammans för att stäva krisen. Vi kommer även titta på om det finns möjligheter att ge stöd utifrån våra riktlinjer, avslutar Gustav Hemming (C).

Vad behöver göras nu:

1 Säkra att kommunerna har handlingsplan för betesmarker och vatten om liknande situation uppstår.

2 Regeringen behöver deklarera att bönderna kommer att få stöd vid behov, och förbereda ett krispaket om skördarna slår fel.

3 Kommunerna måste säkerställa, som Länsstyrelsen redan gör, ett krismedvetande i sin myndighetsutövning och tillståndsgivning, eftersom nödåtgärder kring skörd, slakt, bevattning och skadebekämpning kan komma i konflikt med regelverk och villkor för EU-stöd mm.

Bakgrund

2018 behövde bönder använda sitt vinterfoder till djuren under sommaren då stora delar av betesmarken förstörts av torkan. Nödlinjer med foder från utlandet fungerade inte och det foder som fanns tog snabbt slut. Foderbristen ledde till att många bönder tvingades nödslakta sina djur så att de inte skulle svälta vilket samtidigt innebar långa köer på landets slakterier. De långa köerna innebar i sin tur att fodret hann ta slut innan bönderna fick tid på slakteriet och fick därför avliva djuren hemma för att undvika lidande.

När varningarna nu haglar tätt om att en historisk varm och torr sommar väntar, måste vår Stockholmsregionens beredskap höjas och alla aktörer behöver hjälpas åt.