Karin Ernlund (C) gruppledare i Stockholms stad

​Tusentals nya bostäder längs Örbyleden hotas av majoritetens beslut

Centerpartiet föreslår i en motion som idag onsdag behandlas av kommunstyrelsen i Stockholms stad att göra stadsboulevard av Örbyleden med tusentals nya bostäder. En förutsättning för detta är att Svenska Kraftnäts planerade kraftledning i området grävs ner i en tunnel. Dock ställer sig inte den rödgrönarosa majoriteten i Stockholm bakom en sådan tunnellösning, vilket Centerpartiet är skarpt kritiska till. Istället för en kulvertlösning med arbetstunnlar som Centerpartiet och Alliansen föreslår förordar majoriteten att den nya kabeln istället grävs ner endast 1,5 meter under jord. Med den lösningen försvåras bostadsbyggandet och omvandlingen av Örbyleden till en stadsboulevard.

- Att på sikt boulevardisera Örbyleden är något som finns med i majoritetens samrådsförslag till översiktsplan. Det är ett område som många vill utveckla och har potential att rymma tiotusentals nya bostäder. Därför har jag svårt att begripa varför majoriteten är så likgiltig inför något som omöjliggör en stadsboulevard längs leden, säger Karin Ernlund (C) gruppledare i Stockholms stad.

Enligt Svenska Kraftnät tillämpas försiktighetsprincipen i relation till deras magnetfältspolicy och en zon runt kabeln kommer vara omöjlig att bygga bostäder vid. Centerpartiets förslagskulle däremot möjliggöra många fler bostäder.

- Svenska Kraftnät avvisar tunnelförslaget med att det är för dyrt, och majoriteten lägger sig platt inför det. Men nu riskerar förslaget att istället bli en halvmesyr där staden slarvar bort tusentals potentiella bostäder. Vilket är kortsiktigt och en dumsnål lösning, säger Karin Ernlund (C).

- Om man omöjliggör tät bebyggelse på båda sidorna av Örbyleden försvinner den stora poängen med att göra stadsboulevard av en väg. Majoriteten behöver ta sitt förnuft till fånga och kräva en tunnellösning av Svenska Kraftnät i den här frågan, säger Karin Ernlund (C).

- Menar majoriteten allvar med den nya översiktsplanen, och med att nå bostadsmålen, måste de agera i den här frågan, säger Karin Ernlund (C).

Mer fakta:

Inom projektet Stockholms ström vill Svenska Kraftnät göra Stockholmsregionens strömförsörjning säkrare. Därför har man beslutat att gräva ner en hängande elkabel som går längs Örbyleden. Men av kostnadsskäl har man föreslagit att gräva ner kabeln enbart 1,5 meter under jord, istället för att bygga en mer långsiktig kulvertlösning med tillhörande arbetstunnlar.

Svenska Kraftnäts egen utredning påpekar att den av föreslagna kabellösningen som majoriteten i Stockholms stad nu ställer sig bakom ”kan påverka och begränsa möjligheten till bebyggelse dels på grund av att Svenska kraftnäts magnetfältpolicy ska följas, dels på grund av det faktiska utrymme som kabelförbanden kräver.”

(http://www.svk.se/siteassets/natutveckling/utbyggnadsprojekt/stockholmsstrom/dokument/orby-snosatra/orby-snosatra.pdf).

Bifogat är Centerpartiets motion.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: