Karin Ernlund (C) är arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Upp till 3 500 nya sommarjobb i Stockholms stad

Nu är tilldelningen av Stockholms stads extraordinära upphandling av sommarjobb färdig. Resultatet från denna blir upp till 1 500 nya upphandlade sommarjobb. Samtidigt har stadens verksamheter på kort tid tagit fram cirka 2000 nya arbetsplatser.
— I det här läget är det otroligt viktigt och glädjande att vi kan erbjuda fler än 7 000 ungdomar en meningsfull sysselsättning i sommar, säger Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Coronapandemin har drabbat Stockholms stad på flera fronter. Till följd av den pågående krisen meddelade Stockholms stad i början av april att inga sommarjobb inom äldreomsorg, LSS eller förskola. Detta innebar att omkring hälften av de på förhand planerade sommarjobben inte kunde förmedlas till stadens ungdomar och att staden riskerade att erbjuda betydligt färre sommarjobb i år än tidigare förväntat.

Som en åtgärd för att få fram fler arbetsställen publicerade Stockholms stad en upphandling för att ge privata företag och civilsamhälle möjlighet att vara med och bidra. Anbudstiden löpte ut måndag den 18 maj och nu är tilldelningen färdigställd. Staden kan nu lämna besked om tilldelning på totalt 1 500 platser

— Det här är en helt unik lösning i ett extraordinärt läge. Vi har aldrig tidigare upphandlat så här många sommarjobb och jag vill rikta ett stort tack till de som bidrar med att ge många unga en första rad på CV:t i sommar, säger Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd.

Nästa steg i processen är att sluta avtal med leverantörerna som fått tilldelning och därefter matcha dessa nya platser till de ansökningar som stadens ungdomar skickade in tidigare i vår.

Utöver upphandlingen har Arbetsmarknadsförvaltningen haft ett särskilt uppdrag att samordna fler arbetsställen inom stadens verksamheter. Detta har genererat cirka 2 000 nya arbetsställen och totalt finns omkring 5 600 arbetsställen inom stadens verksamheter. Arbetet är emellertid inte färdigställt än och ytterligare fler arbetsställen kan tillkomma.

— Jag är väldigt stolt över hur många sommarjobb vi har fått fram i Stockholms stad. Staden har kraftsamlat i ett utmanande läge. Med upphandlingen och hårt slit i stadens olika verksamheter kommer vi nu, trots pandemins effekter, kunna förmedla fler sommarjobb än vad som tidigare i vår verkade möjligt. I det här läget är det otroligt viktigt och glädjande att vi kan erbjuda fler än 7 000 ungdomar en meningsfull sysselsättning i sommar, avslutar Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.