Karin Ernlund (C), vice ordförande i Idrottsnämnden i Stockholm.

Vänsterstyret skär ner på idrottsinvesteringarna i Stockholm

Bristen på idrottsanläggningar är akut i Stockholm. Ändå kapar Stockholms nya vänsterstyre rejält i kostnaderna för idrottsinvesteringar, visar en genomläsning av deras budget.

Redan 2023, mandatperiodens första budgetår, minskar den S-ledda majoriteten idrottsinvesteringarna med nära 140 miljoner kronor. Detta i ett Stockholm som bland annat behöver bygga 27 idrottshallar, 21 konstgräsplaner, 6,75 ishallar och 3 simhallar fram till 2030, enligt stadens egen behovsanalys. Nu står det också klart att renoveringen av Brännkyrkahallen försenas ett år.

– Idrottsinvesteringar är direkt avgörande för barns och ungdomars möjligheter att kunna idrotta i Stockholm. Både idag och i framtiden. Därför är jag djupt oroad över att vänstermajoriteten direkt skär ner på dessa. Socialdemokraterna gör som man gjorde senast man satt vid makten och ställer sig på bromsen, säger Karin Ernlund (C), vice ordförande i Idrottsnämnden.

I Vänsterstyrets budget saknas finansiering för avgörande investeringar som idrottshallarna i Kristineberg, friidrottsanläggningen i Bällsta och multihallen på Vårbergs IP.

– Det nya Idrottsborgarrådet Jan Valeskog (S) lyssnar uppenbarligen inte på vad idrottsförbund och föreningar vill ha och behöver. Socialdemokraternas vänsterideologi står helt enkelt i vägen både för stadens egen investeringstakt och möjligheten att kroka arm med näringslivet, säger Karin Ernlund.

Centerpartiet var under förra mandatperioden pådrivande i de historiskt stora idrottsinvesteringar som genomfördes i Stockholm och vill fortsätta det arbetet även i framtiden.

Centerpartiet vill bland annat:

• Bygga ikapp anläggningsbristen. Vi måste upprätthålla en hög takt i investeringar och renoveringar.
  • Fortsätta samarbeta med aktörer som kan och vill investera i Stockholmsidrotten. Vi har inte råd att tacka nej.
  • Öka idrottsrörelsens inflytande över stadens investeringar i idrottsanläggningar.
  • Bygga en fotbollsanläggning i Älvsjö med fem 11-spelsplaner och en 7-spelsplan för att stärka Stockholm som cup- och turneringsstad.
  • Satsa en miljard på idrottsinvesteringar i ytterstaden.