Christine Lorne (C), ordförande i Folkhälsoberedningen i Region Stockholm.

Världsunik satsning på hälsoobligationer ger goda resultat för prediabetiker

I Region Stockholms satsning på hälsoobligationer vinner alla parter på att hålla människor friska. Vid ett lyckat resultat kan tusentals liv sparas och miljarder kan frigöras till sjukvården. Målgruppen för satsningen är människor som är i förstadiet till diabetes typ 2 och redan efter sex månader är 43 % av de första deltagarna inte längre i riskzonen för sjukdomen.

- Region Stockholm är först i världen med hälsoobligationer. Därför är det roligt att de första resultaten är så positiva. Med en åldrande befolkning krävs det att vi hittar nya smarta sätt att finansiera förebyggande hälsoinsatser, säger Christine Lorne (C), ordförande i Folkhälsoberedningen i Region Stockholm och tillägger:

- Poängen med satsningen är att deltagarna skapar bestående livsstilsförändringar som gör att de håller sig friska, så även om de här första resultaten är glädjande så ser jag fram emot att följa arbetet långsiktigt.

Satsningen är ett unikt samarbete mellan Region Stockholm och Skandia som är finansiär, SEB som har tagit fram modellen och Health Integrator som levererar tjänsten. Modellen bygger på att återbetalningen och räntan är kopplad till hur framgångsrik den förebyggande insatsen är.

Diabetes typ 2-vården kostar Region Stockholm cirka 2,5 miljarder årligen. Detta innebär en potential att undvika vårdkostnader på cirka 1,4 miljarder kronor per år om Region Stockholm i ett senare skede skulle välja att skala upp interventionen och erbjuda den till alla pre-diabetiker i länet.

Programmet kan inkludera upp till 925 personer, hittills har 756 personer uppfyllt kriterierna för att delta. Den första kullen om 210 deltagare har nu haft sin första blodsockerkontroll efter 6 månader. Resultaten visar att 43 % inte längre klassas som prediabetiker och hela 61 % har sänkt sitt blodsocker.

- Det är roligt att så många vill delta i projektet, särskilt som det finns goda chanser att förbättra hälsan för resten av livet för dem som deltar. Detta handlar om långsiktiga livsstilsförändringar där både de personer som deltar, sjukvården och samhället blir långsiktiga vinnare! avslutar Christine Lorne.

I en uppföljande enkätundersökning fick deltagarna svara på frågor om sina upplevelser av programmet och 8 av 10 deltagare svarade att de mår bättre efter sex månader. Majoriteten av deltagarna svarar att de tror att de kommer att lyckas med en hållbar livsstilsförändring.

Resultaten av de uppföljande blodproven[1]visar att:

• 61% har minskat blodsockervärde
  • 13% har oförändrat blodsockervärde
  • Övriga 25% hade förhöjt blodsockervärde
  • Den genomsnittliga förändringen av HbA1c är -1.13
  • 43% har minskat sitt långtidsblodsocker till nivåer som anses ligga under värdet för prediabetes, alltså förstadiet till typ 2-diabetes (HbA1c 42-47 mmol/mol)
  • Den genomsnittliga viktminskningen är nästan 4 kilo
  • Satsningen går ut på att erbjuda personer i riskzonen för typ 2-diabetes stöd i ett digitalt hälsoprogram. I programmet får deltagarna digitala möten med en personlig hälsocoach som stödjer dem att göra livsstilsförändringar och skräddarsyr insatsen efter varje patients behov. Slutligen knyts man till olika leverantörer av tjänster såsom fysisk aktivitet, kost, sömn och stress till patientens vårdbehov. Gymkort på Friskis&Svettis är ett populärt val.