Jonas Naddebo, distriktsordförande för Centerpartiet i Stockholm.

Centerpartiet i Stockholm vill införa euro som valuta

Att ta tydlig ställning för att införa euron stod högt på agendan när 29 motioner behandlades på Stockholmscenterns distriktsstämma.

– På partistämman i höstas beslutade man att utreda frågan. Centerpartiet i Stockholms stad går ofta före partiet i viktiga frågor och nu har medlemmarna tydligt visat vägen. Detta är ett klart ställningstagande för att på sikt underlätta småföretagares vardag, säger Jonas Naddebo, distriktsordförande för Centerpartiet i Stockholm.

Att införa euron i Sverige är också viktigt för att stärka sammanhållningen i Europa. Inte minst i tider av krig och oro.

"Dessutom har det aldrig varit viktigare att stå enade i Europa och att prata med en röst mot aggression från Putin, mot protektionism, mot despoter som Trump och Erdogan samt kanske viktigast av allt; sopa rent i eget hus och vara så långt från Orban som möjligt. Bort från högernationalism och för den liberala och gemensamma mitten. Låt oss också tillmötesgå våra befintliga väljare och attrahera många nya med vårt tydliga budskap; Sverige ska ha ett helt medlemskap i den Europeiska unionen. Nu.", skriver en av motionärerna Peter Lowe.

Förslagen som bifölls:

• Eurofrågan ska snabbutredas.
  • Centerpartiet ska ta ett tydligt ställningstagande för euron.
  • Centerpartiet ska utbilda och ordna kurser för att lättare förstå konsekvenserna av euron.

Pontus Hammarlund

Presskontakt Pressekreterare 0850829401

För Stockholms bästa

Centerpartiet arbetar för ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart Stockholm. En levande stad där du vill bo, trivs, känner trygghet, tillit och framtidstro. Där allas frihet och möjligheter ska värnas oberoende av bakgrund.

Vi stakar ut en hoppfull väg framåt för ett Stockholm som håller ihop. Vi har både erfarenheten och förmågan att omsätta våra idéer till verklighet för att nå riktiga resultat. Du kan lita på att vi aldrig kommer släppa fram populistiska och främlingsfientliga krafter. När grundläggande värden i vår stad hotas behöver vår röst vara som allra starkast.

Centerpartiet i Stockholms stad
12021 Stockholm