Distriktsordförande från Västerbotten föreslås till toppuppdrag

Till vardags är Mattias Larsson verksam som ordförande för Centerpartiets Västerbottensdistrikt, samt gruppledare och kommunstyrelseledamot i Umeå. Utöver detta har han en plats i Centerparteits partistyrelse - ett uppdrag han nu kan få fortsätta, då han ingår i valberedningens förslag till en ny partistyrelse.

– Jag är väldigt glad över att ha fått förtroendet att omväljas till partistyrelsen, säger Mattias Larsson.

Under sin tid i partistyrelsen har Mattias Larsson haft ett stort fokus på frågor som berör Norrland, men också mer generella frågor som berör kommuner. Dessa frågor vill Larsson fortsätta att lyfta i styrelsearbetet.

I valberedningens förslag syns en bred geografisk spridning, vilket Mattias Larsson ser positivt på:

– Även om man i partistyrelsen ansvarar för en helhet, så är det klart att man tar med sig bilder från den vardag där man lever och verkar.

I övrigt föreslår valberedningen att stämman ger nuvarande partiordförande Annie Lööf, samt första vice ordförande Anders W Jonsson och andra vice ordförande Fredrick Federley förnyat förtorende. Från Västerbottens norrländska grannlän föreslås stämman att ge förnyat förtroende till sittande ledamöter Emil Källström (Örnsköldsvik) samt Linda Ylivainio (Övertorneå).

Centerpartiet beslutar om en ny partistyrelse under partistämman som äger rum den 26-29 september i Karlstad.

• Partier, rörelser