Maud Olofsson kommenterar Centerpartiets eftervalsanalys: – Vi ska vara Alliansens förnyelsekraft

- Jag är stolt och glad över analysgruppens slutrapport. De har gjort en grundlig och gedigen genomgång av Centerpartiets arbete under den gångna mandatperioden, valrörelsen och valresultatet. Vi måste vara beredda på att förnya oss på flera områden efter valet 2010, säger Centerpartiets partiledare Maud Olofsson.

Centerpartiets partistyrelse har nu tagit emot rapporten från analysgruppen. Partistyrelsen har följt arbetet under vintern, och åtgärder för att förnya politik, organisation och kommunikation har delvis redan startat. Ytterligare beslut med anledning av rapporten kommer att fattas på partistyrelsens möte i mars.

- Även om det går bra för Sverige nu står vi inför fortsatta utmaningar. Vi i Centerpartiet måste med ny kraft lyfta problem vi ser i samhället och fortsätta vårt förnyelsearbete på alla nivåer. Vi ska vara Alliansens förnyelsekraft. Här är analysgruppens arbete ett viktigt bidrag, säger Maud Olofsson.

Inför stämman i Åre i september 2011 har Centerpartiets partistyrelse beslutat att sjösätta fem samtal med svenska folket i fem viktiga framtidsfrågor, allt under samlingsnamnet ”Förnya Sverige”. Samtalen ska utgå från olika frågeställningar kring de samhällsproblem vi möter i vår vardag. Startskottet för detta arbete sker under Kommundagarna i Linköping då arbetet kommer att presenteras närmare.

Centerpartiets fem samtal med svenska folket

1. Vad saknas för att erbjuda god välfärd med livskvalitet och trygghet i vardagen? Ansvarig: Anders W Jonsson.

2. Vad hindrar jämställdhet mellan kvinnor och män i dagens samhälle? Ansvarig: Annika Qarlsson.

3. Vad hindrar att jobb, tillväxt och utveckling skapas i hela Sverige? Ansvarig: Anna-Karin Hatt.

4. Vad hindrar oss från att leva så att jordklotet räcker till våra barnbarn? Ansvarig: Andreas Carlgren.

5. Vad hindrar ett bra samspel mellan människor med olika bakgrund i Sverige? Ansvarig: Fredrick Federley.

___________________________________
För mer information:
Johanna Martin, pressekreterare för Maud Olofsson, 070-206 75 62
Centerpartiet är ett liberalt parti med fokus på företagande och miljö. Partiet är en del av Alliansen med fyra ministrar i regeringen. I riksdagen har Centerpartiet 23 ledamöter. Maud Olofsson är Centerpartiets partiordförande samt Sveriges närings- och energiminister. Läs mer om Centerpartiet på www.centerpartiet.se

• Partier, rörelser