”När tänker Hans Karlsson protestera mot AMS senaste kampanj?”

När tänker arbetslivsminister Hans Karlsson visa sitt missnöje över AMS senaste kampanj där man lockar företag att anställa unga och akademiker genom sämre anställningstrygghet? Karlsson var inte sen att protestera när Centerpartiet föreslog ett ungdomsavtal som sänker trösklarna för att anställa ungdomar under 26 år. Om ministern vill vara konsekvent borde han rimligtvis nu även rasa mot AMS och Arbetsförmedlingens kampanj, säger Roger Tiefensee, ekonomisk talesman för Centerpartiet. Bakgrunden till uttalandet är att AMS och Arbetsfömedlingens nya kampanj ”Drömläge att anställa”. I kampanjen försöker man få företag att anställa unga och akademiker genom att locka med sämre anställningstrygghet. ”Du kan till exempel ta in en akademiker utan att ta fullt arbetsgivaransvar eller prova en praktikant för att efter en tid bestämma om du vill anställa”, skriver Arbetsförmedlingen i brev och annonser som riktas till företagen. Som en del i kampanjen delade medarbetare från Arbetsförmedlingen och AMS, inklusive generaldirektör Bo Bylund, idag ut senaste numret av tidningen Platsjournalen på flera tunnelbanestationer. – Om inte Hans Karlsson tydligt tar avstånd från kampanjen borde det väl rimligtvis bara vara en tidsfråga innan LO:s ordförande Wanja Lundby Wedin mobiliserar medlemmarna utanför Rosenbad. När Frankrike la ett förslag om ändrad anställningstrygghet för unga demonstrerade hon ju utanför den franska ambassaden, konstaterar Roger Tiefensee. __________________________________________ För mer information kontakta: Roger Tiefensee, riksdagsledamot, 070-263 36 02 Håkan Lind, Pressekreterare, 070-617 38 11