Rigmor Stenmark (c): ”Vad gör Sahlin för att ta reda på om det fanns militärt material på Estonia?”

– Vad kommer Mona Sahlin att göra för att ta reda på vilken kunskap som finns inom försvarsmakten vad avser militärt materiel ombord på Estonia under förlisningsnatten, oavsett vem som ansvarade för frakten? Den frågan ställer centerpartiets riksdagsledamot Rigmor Stenmark till samhällsbyggnadsministern Mona Sahlin. Bakgrunden är de nya uppgifterna från TV4 Nyheterna om att när Estonia gick under hade det funnits ett hemligt avtal mellan tullen och försvaret om frakt av militärt materiel i 30 månader. – Det finns fortfarande frågetecken kvar angående Estonias förlisning. Frågetecken som så långt är möjligt måste rätas ut. Det är många som förlorade nära och kära i den stora olyckan. Det kan tyckas som att vi inte borde ta upp frågan gång på gång. Men eftersom ovissheten och spekulationerna om vad som egentligen hände fortfarande existerar så måste även debatten i Sveriges riksdag fortsätta, konstaterar Rigmor Stenmark. Enligt Rigmor Stenmark tycks frågan om att få fram sanningen tas på ett intensivare sätt i vårt grannland Estland än i Sverige. Information om militära transporter har figurerat hela tiden. Den viktiga frågan som då kom i dager var om Estonia bar en militär last också under den natt som hon förliste. Den utredning som regeringen tillsatte gavs dock ett mycket snävt utredningsmandat. Uppdraget var att endast utreda om försvarsmakten eller FMV ansvarat för en militär last under förlisningsnatten vilket de uppgav att de inte hade. För mer information kontakta: Rigmor Stenmark, 070 / 595 93 52