Trähusstaden i Huddinge är mer hållbar

Centerpartiet lanserar i Huddinge på fredag ett koncept för trähusstaden ”Nybyggarlandet” tillsammans med andra aktörer. Det är dags att kommunerna släpper in de små trähusfabrikanterna på marknaden, helt enkelt för att det är mer hållbart – både ur ekologiskt och ekonomiskt perspektiv.

– Hus av trä är det bästa för klimatet. Vi behöver återuppta vår tradition i Sverige att bygga i trä, det ger lägre koldioxidutsläpp än att bygga i betong. Det krävs mindre energi för att tillverka trähus och det har vi tagit fasta på med konceptet ”Nybyggarland” säger Christian Ottosson, kommunalråd för Centerpartiet i Huddinge.

Konceptet ”Nybyggarland i Kungens kurva” presenteras vid ett lunchseminarium fredagen den 9 nov kl 11.00 i Huddinge konferenscenter. Det är ett förslag till trähusstad som skapar plats för många mindre trähusfabrikanter.

– Med det här konceptet skapar vi möjligheter för att tryggare och mer levande Kungens kurva. Vi tycker också det är dags att slå ett slag för just trähusbyggandet. Med Nybyggarland-konceptet vill vi skapa möjligheter för flera trähusfabrikanter att tillsammans skapa en trivsam stadsdel med stora miljöfördelar, säger Christian Ottosson.

Läs mer om förslaget:

Christian Ottosson (C)