240 000 studerande kan bli e-kunder

CSN erbjuder 240 000 studenter att ansöka om studiemedel på internet. Efter ett lyckat försök där drygt 9 000 personer ansökt på internet kan nu alla som studerar med studiemedel i Sverige välja att bli e-kund. Nu blir det smidigare att söka studiemedel för alla som ska studera i Sverige. CSN gör det möjligt att anmäla sig som e-kund och lämna en elektronisk ansökan om studiemedel direkt i Mina sidor på www.csn.se. I Mina sidor knappar de studerande enkelt in sina uppgifter via datorn i stället för att fylla i en traditionell ansökningsblankett. Studerande som lämnar en e-ansökan kan vara säkra på att de inte missar att fylla i någonting. Därmed behöver de aldrig riskera att få sin ansökan i retur, exempelvis på grund av att de glömt att skriva under den. Att vara e-kund innebär att all information från CSN skickas elektroniskt i stället för hem i brevlådan. Det gäller exempelvis beslut och brev som de studerande på så sätt hittar i Mina sidor. För att få tillgång till e-tjänsterna behöver man en e-legitimation. Den kan man få genom att ta kontakt med sin bank eller med Telia. Sedan maj 2005 har ett försök bedrivits med studerande på ett mindre antal skolor. I första hand är det studerande vid högskolor och universitet som valt att söka studiemedel på internet. Försöket har varit framgångsrikt med stabil teknik, och de studerande som har deltagit har varit nöjda. Tillgång till dator och e-legitimation har varit avgörande för valet av ansökan på internet. Från och med den 22 maj skickas erbjudandet om att bli e-kund till studerande som redan har studiemedel och som angett att de ska fortsätta studera. Det innebär att cirka 125 000 studerande nu kan välja att bli e-kund. Nya studerande, som i sin ansökan om utbildningsplats fyllt i att de är intresserade av studiemedel, får sitt erbjudande senare under sommaren. Det skickas ut när skolorna är klara med höstens antagningar. Då får ytterligare cirka 115 000 studerande möjlighet att bli e-kund. Mer information finns på csn.se. Kontaktperson Kristhina Engström, 060-18 60 04 Presschef Magnus Forss, 060-18 62 19 eller 070-567 41 27 För pressinformation: Presschef Magnus Forss, tfn 060-18 62 19, 070-567 41 27, e-post: magnus.forss@csn.se Studiestödsfakta och statistik finns på internet: www.csn.se

• Kontrakt, uppdrag