Ny serie keramiska plattor av Patricia Urquiola på Stockholm Furniture Fair

Under Stockholm Furniture Fair på Stockholmsmässan 3-7 feb premiärvisar Centro nya keramiska plattor för golv och vägg av Patricia Urquiola i sin monter A42:11.

Serien är framtagen för italienska Mutina omtalade i den keramiska branschen för flera framgångsrika samarbeten med bla BarberOsgerbyTokujin Yoshioka och Ronan & Erwan Bouroullec, för att nämna några.

TIERRAS är en tillbakagång till något ursprungligt och mycket jordnära - terracottan och alla dess toner. Serien delas upp i en industriellt tillverkad del, 'TIERRAS Industrial' och en hantverksmässigt tilverkad, 'TIERRAS Artisanal'.

“I needed a genuine, tactile matter, not pretending to look like something different to what it is. I was looking for a warm element, both visually and by touching it with my hands. Something that reminds you of a familiar matter, as per the terracotta and the lava, while wanting to be something different. With what I hope is a contemporary spirit, I want to explain a new concept for “neutral”, starting from a recycled ceramic base that combines with other materials: clays and stratifications with its natural look or marked with a touch. This proposal wants to be a coming back to what is essential, a coming back home. A new essential, a new home."
Patricia Urquiola

TIERRAS Industrial består av 4 jord-/cottofärger och 2 grå/antracit lavatoner som tillverkas i flera olika format - från 1200x1200 mm ner till 150x200 mm. Därtill kommer ett par olika mönsteruppsättningar.

Plattorna har ett brett användningsområde och kan användas på de flesta applikationer, både inom- och utomhus.

TIERRAS Artisanal består av glaserade terracottaplattor i 60x200 mm i fem färger samt en ren terracotta, samt tre rumsavdelare i terracotta som är något helt nytt för både Mutina och Centro.

Serien förhandsvisades för första gången officiellt i Mutinas monter under Saloni i Milano i april 2014 och visas nu för publikt för första gången i Sverige.

I samband med Stockholm Furniture Fair inbjuds även till Pressträff hos Centro, gästad av en annan av Mutinas formgivare, Inga Sempé, i Centros monter A42:11. Pressträff Inga Sempé

TIERRAS säljs i Sverige av Centro kakel och klinker AB

Kontaktperson: Magnus Saari, Marknadschef magnus.saari@centro.se 08-4429050

• stockholmfurniturefair
  • sff2015
  • sff
  • patriciaurquiola
  • tierras

• Dalarna

Grundat 1968 är CENTRO landets äldsta fackmannakedja för kakel och klinker, baserade i Stockholm med sju anläggningar samt filialer, Centro Proffsbutiker, i Malmö, Uppsala, Norrtälje, Norrköping och Örnsköldsvik. Idag är CENTRO ett av de ledande företagen i sin bransch med ca 80 anställda och en omsättning om ca 260 mkr. Sedan maj 2007 tillhör bolaget koncernen G & L Beijer Import och Export AB med moderbolaget Beijerinvest.