Musikhjälpen besökte Stortorget i Örebro 12-18 december 2016. Foto: Stina Storm/City Örebro.

Engagemanget gav mersmak - Musikhjälpen i Örebro inom fem år?

Musikhjälpen lockade många till Stortorget när produktionen besökte Örebro i december. Under veckan fanns närmre 300,000 människor på Kärlekens torg för att ta del av livesändningen av Musikhjälpen.

- Redan när vi sålde in Örebro som stad till Musikhjälpen 2014 utgick vi ifrån att örebroarna skulle fylla torget vid flera tillfällen under veckan, säger Stina Storm, VD på City Örebro. I efterhand kan vi konstatera att magkänslan var rätt - Örebro levererade!

Fjärde advent är en viktig besökshelg och Örebro stadskärna lockar av tradition många besökare. Vid en jämförelse av antal besökare i city under samma period 2015 visar det sig att hela stadskärnan hade en besöksökning på 22%.

- Årets fjärde adventshelg borde dock haft ett markant tapp i antalet besökare då varken lön eller barnbidrag utbetalades förrän veckan efter, menar Stina Storm. Under samma helg 2015 betalades bland annat barnbidrag ut redan på fredagen vilket gav en extra skjuts till julhandeln och lockade fler in till city.

Med tanke på uppslutningen, det stora intresset och engagemanget från örebroarna samt de positiva kommentarerna från City Örebros medlemmar och samarbetspartners har City Örebro nu siktet inställt på att arbeta för att få tillbaks Musikhjälpen till Örebro i framtiden.

- Att det blev succé är bland annat tack vare att Örebro kommun ställde sig positiva till arrangemanget, menar Stina Storm. En annan viktig aspekt är att studenterna vid Örebro universitet sedan länge visat ett stort engagemang i samband med Musikhjälpen, vilket inte minst märktes i antalet initiativ som de skapade under veckan.

- En farhåga var att leveranser till berörda verksamheter på Stortorget under veckan skulle komma i kläm då ordinarie leveransvägar stängdes av, förklarar Madde Klippel, projektledare för Musikhjälpen på City Örebro. Detta visade sig dock fortlöpa utan problem då samarbetsviljan från verksamheterna och deras leverantörer var mycket god och alternativa lösningar skapades.

Enligt Musikhjälpens projektledning finns det endast ett begränsat antal städer som kan vara aktuella som värdstad.

- Nu har arbetet påbörjats att få hälsa Musikhjälpen tillbaka till Kärlekens torg i Örebro, berättar Madde Klippel. Vårt mål är att återse produktionen inom fem år.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:

Stina Storm, VD
stina@cityorebro.com