Kommunen lämnar positivt planbesked till Saga Höjd, Borås

Kommunen lämnar positivt planbesked till Saga Höjd, Borås

Cernera Fastigheter AB (”Cernera”) erhåller två positiva planbesked för projekten Saga Höjd 1 och 2 på Övre Norrmalm i Borås.

Projekten Saga Höjd 1 och 2 omfattar fastigheterna Blåvalen 10 och Marsken 11 med planer för omkring 66 lägenheter, i varierande storlekar.

– Borås växer och kommunens besked är en viktig milstolpe för projekten Saga Höjd 1 och 2, säger Oskar Malmén, vVD på Cernera. Vi har arbetat med dessa projekt under en tid och är glada över att vår ambition för området ligger i linje med kommunens. Projekten går nu in i en fas där beskedet utvärderas och därefter utformas närmare för att kunna få en detaljplan på plats.

Bostäderna i projekten riktar sig till en bred målgrupp och har varierande lägenhetsstorlekar. I projektet Saga Höjd 1 på Kråkekärrsgatan planeras även ett samarbete med Bostäder i Borås AB, som är ägare av grannfastigheterna, för att tillsammans driva detaljplan.