Pressmeddelande -

CertiDeal tar in 150 miljoner kronor från Meridiam GIGF-fonden för att expandera företaget globalt.

Franska Tech företaget CertiDeal som säljer rekonditionerade begagnade mobiltelefoner I Svergie tar in 150 miljoner kronor från Meridiam GIGF-fonden, Inter Invest Capital, MAIF Avenir och BNP Paribas Développement.

Det prisbelönta franska tech företaget CertiDeal, som erbjuder begagnade, fabriksåterställda och uppdaterade mobiltelefoner har fått 150 miljoner kronor (15 milj kr) i kapital.

CertiDeal grundades 2015 av Laure Cohen och Yoann Valense som båda, efter egna erfarenheter, upplevde att marknaden för begagnade mobiltelefoner kunde förbättras.

Därmed föddes CertiDeal och idag säljer företaget högkvalitativa begagnade mobiltelelefoner, alltid med 2 års garanti.

Pontus Markgren, Country manager för CertiDeal Sverige säger: "Det som imponerat på oss under pandemin är hur mycket e-handeln vuxit. Omsättningen av tekniska produkter har ökat så att det knakar.
Folk förstår mer och mer hur allting påverkar klimatet, och därför är de mer öppna för att köpa begagnade produkter, vilket är en perfekt match med CertiDeals erbjudande".

Men miljö kan väl inte vara den enda anledningen till detta?
"Faktum är att varje gång en iphone produceras så orsakar det ungefär 80 kg koldioxidutsläpp per telefon.
Det motsvarar samma utsläpp som av att köra 600 km i en bil. Många människor världen över har börjat förstå detta, och därför köper de renoverade tekniska produkter.
Men ett miljöansvar räcker inte för att säkerställa företagets framgång. Därför har CertiDeal också investerat mycket i säkerhet, betalningsmetoder, distribution till kund och en väl fungerande kundservice".

Meridiam Green Impact Growth Fund (GIGF) är Meridiams investmentbolag. som syftar till att finansiera tillväxten av innovativa europeiska små och medelstora företag som har en positiv inverkan till den ekologiska omställningen.

Eric Rey, chef för Meridiam GIGF, säger: "Vi är särskilt glada över att göra CertiDeal till den första investeringen i vår nya Meridiam Green Impact Growth Fund (GIGF). Denna transaktion är representativ för det globala uppdraget att skapa en positiv och ansvarsfull inverkan genom investeringar. Vi har åtagit oss att följa och stödja CertiDeal:s utveckling och tillväxt.
CertiDeal, fokuserar på innovativa lösningar med låga koldioxidutsläpp lösningar och detta passade oss perfekt".

CertiDeal har sedan starten 2015 utmärkt sig för sin unika modell som bygger på kvalitet och
pålitlighet på deras plattform. Företaget har valt att avancera i värdekedjan genom att köpa direkt från mobiloperatörer. Denna inköpsstrategi säkerställer att företaget endast köper högkvalitativa smartphones som inte har stulits. CertiDeal kontrollerar allt från inköp till leverans.

Målet med investeringen är att nå en årsomsättning på 100 miljoner Euro år 2023.
CertiDeal ser fram emot den svenska marknaden.

• tekniskt företag
  • black friday
  • black week
  • begagnade mobiltelefoner
  • certideal
  • investment
  • miljö
  • investmentbolag
  • fabriksåterställda tekniska produkter

CertiDeal är ett europeiskt e-handelbolag med fokus på renoverade iPhones. Företaget grundades 2015 av Laure Cohen och Yoann Valensi, målet var att skapa en mer miljövänlig och pålitlig metod för köp av begagnade smartphones. CertiDeal har sålt över 500 000 smartphones, och har stora förhoppningar för miljövänliga Sverige.

Pontus Markgren

Presskontakt Country Manager Sweden