Matilda & vårdhunden Bosse ökar motivationen

Matilda Ström, tjänstehundsdressör och vårdhundsförare kommer självklart att finnas på IAHAIO - konferensen i sommar för att ta del av den nya forskningen.

Hon menar att konferensen är viktig för att bredda kunskapen om djurs betydelse för oss människor. Forskningen som kommer att tas upp är viktig för att på ett konkret sätt kunna bevisa och få fram djurens unika egenskaper i arbetet med människor.

Personligen kan hon tycka att hennes deltagares välmående och egna uttryck borde vara mer än tillräckligt för att påvisa djurens positiva effekt.

Människans och hundens relation är unik. Hundarna dömer aldrig utan får oss människor att alltid känna oss omtyckta. De är experter på den icke verbala kommunikationen och kan på ett naturligt sätt läsa av vårt kroppsspråk och vår sinnesstämning. Samspelet är kravlöst och handlar om nuet.

Matilda och hennes vårdhund Bosse jobbar framförallt med människor som fått sin vardag förändrad genom en skada från exempelvis en trafikolycka, stroke eller fallolycka. Som vårdhund arbetar och utvecklas hundarna tillsammans med deltagarna och bygger på ömsesidig tillit och respekt för varandra. Arbetet bygger framförallt på att stärka människors förmågor och få dem att hitta motivationen till att göra framsteg och utvecklas. Matilda kan tydligt se de positiva effekter som hundarna har på deltagarna, framförallt hur deltagarnas motivation ökar i arbetet med hundarna. Ett sätt att stärka deltagarnas självkänsla är genom lydnadsträning. Istället för att deltagarna själva blir tränade står de som tränare till hunden, något som Matilda menar har ökat deltagarnas självförtroende och kan hjälpa dem vidare i livet.

Matilda brukar ofta citera Albert Camus i sitt synsätt på relationen mellan Människa och Hund ”Gå inte före mig, jag kanske inte följer efter. Gå inte bakom mig, jag kanske inte leder dig. Gå vid min sida och var min vän.”

Under konferensen hoppas Matilda på att få ny inspiration och idéer i hennes och hundarnas jobb. Hon ser speciellt fram emot att få lyssna på den amerikanske professorn Harold Herzog som kommer att föreläsa om hur hundarnas närvaro påverkar oss rent psykologiskt. Matilda och hennes vårdhund Bosse kommer även att finnas på plats för att berätta mer och visa hur de arbetar.

För mer information om Matilda Ström och hennes arbete: E-mail: matilda.strom@malmo.se

• vårdhundsförare
  • tjänstehundsdressör
  • iahaio - konferens