Anders Wall med David Wojnarowicz Head #5, från the Metamorphosis series 1984. Foto: Björn Petrén

Anders Walls East Village-konstsamling till salu

Året är 1981 och Anders Wall gör regelbundna affärsbesök i New York. Dagarna ägnar han åt uppdraget som styrelseordförande för Volvo och kvällarna ägnar han åt kultur. Nyfikenheten för honom till kreativiteten som pågår i New Yorks mest vindpinade kvarter – East Village. Nu säljs en samling unika verk från de magiska åttiotalsåren, i skärningspunkten mellan graffitin, hiphopen och det fotografiet.

Industri- och finansmannen Anders Wall blev tidigt intresserad av konst. Via kontakter med den ”förbjudna” konsten i Östeuropa och senare med New Yorks konstscen på sextiotalet blir han snabbt hemmastadd i den samtida konsten. Andy Warhol kände han personligen och att lära känna unga konstnärer och träffa dem i deras ateljéer blev ett sätt för honom att ge sig in i det okända och vara på plats där det händer. I ateljéerna och i de nya vilda gallerierna, som kunde vara inhysta i galleristens badrum, källare eller till och med i en inhyrd limousin.

”Konsten och musiken har följt mig genom nästan hela livet och jag är övertygad om att kulturintresset också gjorde mig till en bättre affärsman”, säger han idag när han reflekterar över all den tid och omsorg han lagt ner inte bara på sitt samlande, utan även på att främja kulturlivet på olika sätt.

”Det är förstås hur roligt som helst att få presentera den här skattkistan. Och fascinerande att tänka sig den elegante och belevade Anders Wall flanera runt i East Village, som kunde vara en ganska farlig plats med hög kriminalitet, för att bekanta sig med de unga konstnärerna, det måste man nog säga är rätt unikt för svenska affärsmän. Konsten är i alla fall sensationell och central i amerikansk samtida konsthistoria”, säger Anna-Karin Pusic.

Konstnärer Anders Wall New York Collection: David Wojnarowicz (1954-1992), Walter Robinson (1950), Peter Schuyff (1958-), Rhonda Zwillinger (1950), Hope Sandrow (1951), Futura 2000 (1955), ERO (1967), Christof Kohlhofer & Marilyn Minter, Richard Hambleton (1952-2017), David Smith (1950),), Stephen Lack (1946-), A. R. Penck (1939), Rodney Alan Greenblat (1960-), Michael Mogavero (1950-).

Utställningen pågår till 9 februari.