CFHILL presenterar Christine Ödlunds monumentala soloutställning  ’Fyra Dimensioner av ett Träsk’

CFHILL presenterar Christine Ödlunds monumentala soloutställning ’Fyra Dimensioner av ett Träsk’

Fyra Dimensioner av ett Träsk förtätar mystiska landskap som inspirerats av Ugglevikens våtmarker - Ödlunds egna metaforiska trädgård.

Christine Ödlund uppehåller sig i sitt konstnärskap vid hur växter fungerar och kommunicerar både med oss människor och med andra växter, och arbetar med att utforska olika ingångar till växters språk.

Ödlund har varit aktuell i flera internationella utställningar under året och har även offentliggjorts som deltagande i biennaler, däribland den 18e Biennalen i Istanbul 2024 kurerad av Iwona Blazwick, och till
Triennalen i Brygge kurerad av Michel Dewilde.

Ödlund deltog i våras i utställningen Swedish Ecstasy, kurerad av Daniel Birnbaum på Bozar i Bryssel, tillsammans med konstnärerna Cecilia Edefalk, Carsten Höller, August Strindberg, Ernst Josephson, Carl Fredrik Hill och Hilma af Klint.

Utställningen på CFHILL innefattar de fem huvudverken från Swedish Ecstasy som för första gången visas i Sverige, tillsammans med 28 nya verk producerade med Ödlunds kännetecknande växtpigment. Hon debuterar här även med en skivinspelning via skivbolaget Irrlicht, som kommer att släppas i samband med en konsert som äger rum på CFHILL den 16e november.

Ödlunds mytologiska träsk ger oss möjlighet att, genom ett flertal perspektiv, nyfiket undersöka denna naturliga livsmiljö samtidigt som vi begrundar frågor kring naturens regelverk, aktuella debatter om miljö, och mänsklig existens.

Vi har arbetat med Christine Ödlund sedan dag ett i våra nuvarande lokaler. Första gången visade vi henne i grupputställningen ’Beautiful Escape’ 2017 tillsammans med Hilma af Klint, Carsten Höller och Paloma Varga Weisz. Sedan dess har vi genomfört soloutställningen ’Systema Naturae’ och presenterat utställningen och boken ’Growing the Third Ear Under the Great Astral Mother Tree’ samt flera grupputställningar där konstnären deltagit, bland annat’ Skogspromenad’ och ’Up Close’.

Vi känner stor glädje att få presentera en ny soloutställning med en av våra största och mest internationellt aktuella konstnärer, träsket och våtmarken står i centrum både för vår existens och den politiska
debatten just nu.

Michael Storåkers, CFHILL

Portalverket i utställningen, och konstnärens största målning någonsin, är Fyra Dimensioner av ett Träsk, med samma namn som utställningen, och mäter 379 x 508 cm. Den är specialgjord för att täcka hela scenen i stora utställningssalen på CFHILL.

Låt er uppslukas av detta monumentala utrymme och utforska lager på lager av abstraktion kontra konkretion, populärkultur kontra biologi, matematik och musik. Låt oss gå in i träsket tillsammans.

En fadd doft av något levande, en svagt grågrön ånga svävar över marken och bildar naturens sömlösa övergång mellan vattenvärld
och luftens exoskelettala småkryp. Flugor, larver, skräddare med sina luftbubbleskor, yngel, amfibier.

Är människans plats på jorden, eller är det här våra vägar skiljs? Är det början eller slutet? Det beror på om vi räknar in oss själva. Träsket skiljer inte på liv och död - här existerar bara själva övergången, ingenting kan dö, utan att det cell för cell eller fotosyntetiskt, övergår till liv.

Paulina Sokolow, konstvetare och skribent

Fyra Dimensioner av ett Träsk visas:
26 oktober – 24 november på CFHILL, Västra Trädgårdsgatan 9

Specialvisning tillsammans med konstnären kan bokas i samband med utställningen.