LA-baserade konstnären Becky Kolsrud framför sina senaste verk. Foto: Daniel Sahlberg

LA Dreams - Sex Los Angeles-konstnärer gästar Stockholm

Los Angeles, mest känt som drömfabrik, sitt behagliga klimat och lättsamma livsstil, har under senare tid lyckats skapat en idealisk jordmån för unga konstnärer. Nu kommer en ny generation formad av både Silicon Valley och en oförställd entusiasm över måleriets möjligheter. LA Dreams är curerad av Melanie Lum och ger en ögonblicksbild av det dynamiska konstlivet genom sex lysande konstnärskap.

Humana ateljéhyror, generösa utrymmen, flödande ljus och en rikedom av kulturella noder snarare än ett enda centrum, är några av de styrkor som brukar uppges som skäl till det blomstrande konstlivet. Utställningen LA Dreams har ställts samman av curatorn Melanie Lum, som följt de sex konstnärerna genom deras framgångar. De är alla födda på sjuttio- och åttiotalen och deras konstnärskap har väckt stort intresse långt utanför hemstaden.

”Idag är Los Angeles den mest progressiva platsen för samtidskonst i USA. Om New York drog till sig avantgardet på åttiotalet, har en ny våg av konstnärer kommit hit och påverkar nu aktivt konsten med en egen stil. De har vitt skilda uttryck, men delar den speciella erfarenheten av att leva i Los Angeles”, säger Melanie Lum.

De sex konstnärerna representeras av framstående gallerier både i LA och i Europa och ingår i museisamlingar som Los Angeles County Museum of Art, Museum of Contemporary Art, Chicago, Yuz Museum, Shanghai, Hammer Museum, LA och Hirschhorn Museum, Washington.

Utställningen pågår 15 april - 15 maj.

Kort om konstnärerna:

Math Bass (f. 1981 I NY) Math Bass började inom performance, men ägnar sig numera åt teckningar och skulptur med optiska illusioner och amorfa figurer med multipla tolkningsmöjligheter, t ex anka/kanin, gammal/ung kvinna. Språket är stiliserat och geometriskt med lätt igenkännbara symboler.

Lauren Davis Fischer (f. 1984). Arbetar med skulpturala objekt i keramik i en sorts absurd surrealistisk anda med perspektiv- och färgförskjutningar. Arbetar tidvis tätt tillsammans med Math Bass.

Aaron Garber Maikovskas (f. 1978 i Washington) måleri är snarare en gestaltning av rörelse än att det öppnar upp för visuella tolkningsmöjligheter. Med en gedigen utbildning i performancekonstens historia och som elev och assistent åt skandalkonstnären Paul McCarthy, utgör hans konstnärskap ett alldeles eget universum, bestående av mänskliga ritualer, Los Angeles olidliga lätthet och en obändig lust till måleriets oändliga möjligheter.

Joshua Nathanson (f. Washington 1976) fyller sina dukar med färger hämtade från den fabricerade världen, vare sig det är det köpcentrets skimrande nyanser eller de lysande nya färgerna födda i den digitala åldern. Nathanson är en av de konstnärer som nyligen ställt ut på YUZ Museum i Shanghai, där han lät göra en tio meter hög skulptur i plast.

Parker Ito (f. 1986 i Kalifornien) arbetar med video, installationer och måleri i en alldeles egen stil. För att få veta mer om konstnären, besök hans hemsida parkerito.com

Becky Kolsrud (f. 1984 i Los Angeles) tar sitt avstamp ur idén om kvinnan som allegori och havet som fond och skydd. I hennes senaste intensiva målningar framträder kvinnorna som moderna symboler med både nya och gamla band till konsthistorien. Blåheten står för såväl det artificiella som för frammanandet av regionens största bristvara – vatten.