Tomas Lithner förstärker CGM:s satsning inom Social Care

Tomas Lithner förstärker CGM:s satsning inom Social Care

CGM stärker nu ytterligare sin position inom kommunal hälso- och sjukvård och omsorg genom att rekrytera Tomas Lithner som chef för produktledning och ansvarig för CGM:s satsning inom Social Care. Tomas kommer närmast från en roll som avdelningschef på Inera men har också en bakgrund från eHälsomyndigheten, Cambio Healthcare, Karolinska sjukhuset samt flera konsultbolag med fokus på eHälsa.

- Det känns jättekul att bli en del av CGM och driva satsningen inom Social Care. Jag ser stora möjligheter i framtiden och vi har en spännande resa framför oss, säger Tomas.

CGM har idag en stark närvaro på marknaden och levererar vårdinformationssystemet PMO till en majoritet av Sveriges kommuner. Fokus har legat på elevhälsa men breddas nu till att omfatta all kommunal hälso- och sjukvård samt socialtjänst. Strategin är att erbjuda både en vidareutveckling av nuvarande vårdinformationssystem och att erbjuda helhetslösningar på ett helt nytt sätt för att stötta kommunernas verksamheter inom vård och omsorg. Lösningarna kommer att baseras på nästa generations öppna systemplattform som utvecklas globalt inom CGM.

- Vi ser att behoven inom detta segment är stora och att kommuner behöver hjälp med att ytterligare digitalisera sina arbetssätt och processer för att skapa mervärde för kommuners personal, utförare samt invånare. Vidare ser vi tydliga behov av en aktör som kan bistå med kunskap och erfarenhet både från kommunernas och regionernas verksamheter, inte minst relaterat till den förskjutning av ansvar till kommunerna gällande vården i framtiden. I och med nästa generations öppna systemplattform möjliggörs också en enklare informationsöverföring mellan vårdens aktörer, säger Leif Tüll, VD CGM Sverige.