CGM levererar nationell plattform för patientjournal på nätet

CompuGroup Medical är en global aktör för nationella plattformslösningar inom eHälsa. CGM är en av leverantörerna i det nationella eHälsoprojektet i Polen där varje invånare ska få tillgång till sina egna patientjournaler på nätet

Sedan ett halvt decennium är tjänster riktade mot individer ett globalt strategiskt satsningsområde för CGM. Det är CGM:s  ambition att vidareutveckla vår lösning så att också anhöriga och andra aktörer med inriktning mot hälso- och sjukvård som till exempel lokala apotek, idrottsföreningar och gym kan delta i arbetet med att fullt ut stödja den enskildes möjligheter till egenvård.

–  CGM:s vision för personligt hälsokonto är att skapa ett verktyg som gör det möjligt för medborgaren att på ett enkelt sätt engagera sig i sin egen hälsa, säger Kent Broström, VD för CGM Sweden.

Personlig integritet högsta prioritet

Att skydda den personliga integriteten har högsta prioritet i allt arbete som bedrivs.

– För att den här typen av tjänst ska komma till sin rätt  är det helt avgörande att individen litar fullt ut på plattformen, säger Kent Broström. Det får heller inte finnas något tvivel om att företag, myndigheter och andra individer enbart kan ta del av information som den enskilde uttryckligen valt att dela med sig av.

CGM har genom åren etablerat en mycket hög kompetens och erfarenhet kring säkerhetsfrågor. Bolaget har också utvecklat en unik, patenterad säkerhetslösning – Life Key – som säkerställer att varje individ och organisation har fullständig kontroll av den information man försett hälsokontot med. Genom denna lösning har varje enskild användare den enda nyckeln till sin egen information.

– Jag är helt övertygad om att vi inom CGM har de erfarenheter och den inriktning på vårt arbete som gör det möjligt att över tid integrera individperspektivet med vårdsystemets behov och på så sätt kan vi bidra till utvecklingen inom området, avslutar Kent Broström.

CompuGroup Medical är ett av världens ledande företag inom eHälsa. Vi har haft fokus på verksamhetsstödjande IT-system för hälso- och sjukvårdssektorn i flera decennier. CGM har kontor i 19 länder och cirka 3,500 personer är anställda inom koncernen.