Cheese Rolling – den extrema tävlingen kommer till Sverige med Challengize

Pressrelease: Embargo 1 april 06:00 CET

Nu kommer tävlingen Cheese Rolling till Sverige när Challengize lanserar en svensk version av den engelska och uråldriga traditionen. Lanseringen är ett led i företagets arbete att sprida välmående, glädje och gemenskap genom fysiska aktiviteter och hälsoutmaningar. I England hålls den smått halvgalna tävlingen varje år i Cooper's Hill, nära Gloucester, och i Sverige är planen att rulla ner osten utför Väsjöbacken i Sollentuna den 2 juni. En ost som rullar i en sådan fart att det för de tävlande gäller att ta sig fram på snabbaste sätt till mållinjen för att vinna osten och tävlingen.

Redan 1826 finns det noteringar om den första Gloucester Cheese Rolling i Cooper Hill utanför Gloucester, England. En tradition som sägs sträcka sig mer än 600 år bakåt i tiden. Tävlingen går ut på att en 3 - 4 kg tung Double Gloucester ost rullas ner för den 185 meter långa och tokbranta Cooper Hill. Osten får ca 1 sekunds försprång innan de tävlande "springer" ner för backen för att försöka fånga den. Först ner är vinnare av tävlingen och osten så klart!

Nu ska denna udda och roliga tradition äntligen få en svensk motsvarighet och Challengize kan stolt lansera första upplagan av Challengize Cheese Rolling som rullar av stapeln torsdagen den 2 juni i Väsjöbacken i Sollentuna utanför Stockholm. Vinnare bland alla deltagande Cheesers kommer få bära titeln ”I am a Challencheeser”, en ostlegend helt enkelt!

Det unika loppet blir således ytterligare ett kul och utmanade upplevelselopp tillsammans med Challengize andra innovativa motionslopp som Stockholm Multi Island Run, Sollentuna Summer Winter Marathon och EX Swimrun.

Challengize Cheese Rolling 2 juni

I försommarens Challengize Cheese Rolling kommer vi endast erbjuda 50 deltagare plats och det kommer finnas två klasser, dam och herr. Loppet kostar 295 kr och vi kommer skänka allt överskott till välgörande ändamål. Till loppet i Väsjöbacken i Sollentuna tar man sig enkelt både med buss och bil.

Förslag på förträning inför tävlingen är t.ex. parkour, kullerbyttor, pulkaåkning, rutschkana och backträning. Ett tips på uppladdning inför loppet kan vara att se avsnittet "Cheese Rolling" i Netflix dokumentären ”We are the Champions" som presenterar den utmanande traditionen. Även om vårt lopp antagligen inte blir lika extremt som dokumentären och verkligheten, sker allt deltagande på egen risk och löpare förväntas ha en passande olycksfallsförsäkring / livförsäkring som täcker alla tänkbara skador som kan uppstå under loppet.

För mer information och anmälan: https://www.go.challengize.com...

Partners till Challengize Cheese Rolling

Just nu ser vi över vilken ost som vi ska jobba med. Kan det bli en svensk Port Salut som blir den åtråvärda ostbollen? Vi tittar även på hur vi ska fånga intresset från tävlande från hela Sverige likt England som har tävlande från hela världen. En fotograf som är bra på "Say Cheese" behövs också.

Vi är tacksam för alla som engagerar sig i loppet. Vill ditt företag vara med på detta roliga lopp/event hör gärna av dig på info@challengize.com

Let's roll the cheese!

--------------------------------------------------------