Affärsvärlden utser LumenRadio till ”Årets IPO för Kvalitet och Kursutveckling”

Affärsvärlden utser LumenRadio till ”Årets IPO för Kvalitet och Kursutveckling”

Chalmers Ventures portföljbolag LumenRadio genomförde 2022 en IPO. Sedan dess har aktien stigit nära 100%. Nu utser Affärsvärlden LumenRadio till Årets IPO för Kvalitet och Kursutveckling i kategorin Småbolag.

LumenRadio tillverkar ”trådlösa kablar”. Lösningen ligger i en ultratillförlitlig trådlös mesh-anslutning. Med patenterade teknologier, ett unikt operativsystem och radio-moduler av högsta kvalitet har LumenRadio en lösning som fungerar felfritt även i de mest krävande miljöerna.

Under 2022 valde styrelsen att notera bolaget.

Håkan Krook, ansvarig Investment Director från Chalmers Ventures är glad åt utmärkelsen.

- Vi är oerhört stolta över att ha stöttat bolaget från start till IPO. Bolaget är bara i början av ett stort globalt kommersiellt genombrott, så den fortsatta utvecklingen kommer att bli spännande att följa, säger Håkan Krook, Investment Director, Chalmers Ventures.

Alexander Hellström, vd, LumenRadio fortsätter

- Det känns fantastiskt att se det stora intresset för vårt bolag och vi är otroligt stolta över att ha vunnit utmärkelsen för årets bästa börsintroduktion. Det är verkligen ett bevis på det hårda arbete vårt team har lagt ned under de senaste 13 åren. Samarbetet med Chalmers Ventures har varit en ynnest och har varit starkt bidragande till att vi nått dit vi är idag. Vi är också så glada över att så många vill följa med oss på vår fortsatta tillväxtresa när vi ersätter alla världens kablar! Tack Affärsvärlden för denna fina utmärkelse, säger Alexander Hellström, VD för LumenRadio.

- Vi tycker det är en förmån att få arbeta med bolag som LumenRadio, säger Sara Wallin, vd, Chalmers Ventures. Vi är förstås extra glada när vi ser den starka utveckling bolaget haft på börsen samt den kvalitetsstämpel Affärsvärldens utmärkelse pekar på.

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla svenska börsnoteringar. 2022 börsnoterades 36 företag. Bland de 15 småbolagen hittade IPO-guidens granskare i snitt 3,1 flaggor. IPO guiden hittade inga flaggor vid LumenRadios notering och bolaget hade bäst kursutveckling, och de allra flesta noteringar får någon eller några flaggor.

Sara Wallin, vd, Chalmers Ventures,
sara.wallin@chalmersventures.com

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio i världen.

Chalmers Ventures finns i Göteborg och är ett helägt dotterbolag till Stiftelsen Chalmers tekniska högskola.