Amferia tar in 15,4 miljoner kronor för att påskynda lanseringen av innovativt antimikrobiellt sårvårdsförband

Finansieringen som kommer från Chalmers Ventures, Almi Invest och övriga investerare ska stödja lanseringen av Amferias första produkt, ett sårvårdsförband med en patenterad hydrogel som aktivt bekämpar infektioner och dödar antibiotikaresistenta bakterier.

-Vi är glada över att investera i Amferia så de kan skala upp affären samt öka potentialen för teknologin att rädda miljontals liv, säger Sara Wallin, vd, Chalmers Ventures. Att bygga och investera i deeptech-bolag som Amferia är avgörande för att skapa långsiktig impact och samhällsutveckling.

Amferias innovativa, antimikrobiella lösning har en brett applikationsområde såsom enkla hudskador, postoperativa sår, kroniska sår och trauma/brännsår. WHO förutspår att antibiotikaresistenta infektioner, inklusive de från sår, kan bli en av de främsta orsakerna till både sjukdom och död under de kommande tio åren.

-Jag är tacksam för alla våra engagerade investerare: Varje år dör nästan 1 miljon människor globalt på grund av infektioner orsakade av antibiotikaresistenta bakterier och minst en fjärdedel av dessa infektioner börjar med ett enkelt sår på huden. Amferias sårvårdslösning är en game-changer och kommer att rädda liv. Resistensproblemet är ännu mer utmanande inom djurhälsoområdet”, säger Agneta Edberg, ordförande i Amferia.

Ny produkt på väg till marknaden

Amferias patenterade material är en antimikrobiell amfifil hydrogel som har utvecklats genom flera års forskning i samarbete med Chalmers tekniska högskola. Innovationen innehåller molekyler som är inspirerade av kroppens eget immunsystem. Materialet dödar omedelbart alla bakterier (även antibiotikaresistenta) genom att binda till och störa bakteriernas cellmembran. Allt sker utan att skada kroppens egna celler eller komma in i blodomloppet.

Amferias första produkt med denna teknologi är ett sårvårdsförband med hydrogel för torra till lågt vätskande sår. Materialet undersöks samtidigt för utveckling inom flera andra områden, inklusive sprayer för djupa sår, beläggningar för implantat och en mängd olika katetrar. I september 2022 lanserade Amferia sina första sårförband för djurhälsa i Sverige och planerar att expandera över Europa under 2023. Parallellt förbereder företaget att ansöka om myndighetstillstånd i USA för att använda inom människors hälsa.

Sårvårdsmarknaden omsätter för närvarande över 2 miljarder USD globalt med en beräknad CAGR (årlig avkastning på investerat kapital) på 5 %. Befintliga alternativ på marknaden innehåller dock ofta antibiotika som medför risk att orsaka resistens, eller antiseptika som kan skada kroppsceller och ha negativ miljöpåverkan.

-Investeringen gör det möjligt för oss att utföra tre nyckeluppgifter: skala upp och lansera våra produkter för djurhälsa i Europa, ansöka om FDA-godkännande av ansökan för människors hälsa och för det tredje initiera fler kliniska studier inom båda marknadssegmenten. Denna ambition stöds av att vi redan har vår första produkt på marknaden för djursårvård i Sverige, säger Anand Kumar Rajasekharan, VD för Amferia.

För mer information vänligen kontakta:

Sara Wallin, vd , Chalmers Ventures
sara.wallin@chalmersventures.com

Anand Kumar Rajasekharan, vd, Amferia
    anandk@amferia.com

Om Amferia:

Amferia är ett portföljbolag hos Chalmers Ventures. Amferia grundades 2018 som en spin-off från Institutionen för tillämpad kemi vid Chalmers tekniska högskola, Göteborg. Amferias egenutvecklade teknologi är ett nytt och effektivt antimikrobiellt material som riktar in sig på och snabbt dödar bakterier vid kontakt, inklusive många antimikrobiella resistenta bakterier som MRSA och MDR E. Coli.

Materialet är selektivt och riktar sig endast mot bakterier samtidigt som det är helt ogiftigt för mänskliga och djurceller. Idag har teamet omvandlat detta koncept till en teknologiplattform, där den första produkten är ett antimikrobiellt sårvårdsförband för hudsårapplikationer inom människors och djurs hälsa, med stöd av starka vetenskapliga data. Läs mer på www.amferia.com

= = =

Amferia raises SEK 15.4 million in investment to accelerate the launch of innovative antimicrobial wound care dressing for human and animal health

The financing was raised from Almi Invest, Chalmers Ventures, and with several angel investors to support the launch of Amferia’s first product, a wound care dressing with a patented hydrogel that actively combats infections and kills antibiotic-resistant bacteria.

-We are happy to invest in Amferia so they can further scale the business and increase the potential of the technology to save millions of lives, says Sara Wallin, CEO, Chalmers Ventures. Building and investing in deep-tech companies like Amferia is crucial to creating long-term impact and social development.

Amferia's innovative, anti-microbial solution can be used on wide-ranging wounds from simple skin injuries, and post-operative wounds to chronic wounds and trauma/burn wounds. The WHO predicts that antibiotic-resistant infections, including those from wounds, could become one of the leading causes of both illness and death over the next ten years.

-I am grateful to all our committed investors: Every year, nearly 1 million people die globally because of infections caused by antibiotic-resistant bacteria and at least a quarter of those infections begin with a simple wound on the skin. Amferia's wound care solution is a game-changer and will save lives. The resistance problem is even more challenging within the animal health sector, says Agneta Edberg, Chairperson of Amferia.

A new product will soon hit the market
    Amferia's patented material, an antimicrobial amphiphilic hydrogel, has been developed through several years of research in collaboration with Chalmers University of Technology and contains molecules inspired by the body’s own immune system. The material instantly kills all bacteria (even antibiotic-resistant) by binding to and disrupting their cell membranes, all without damaging the body’s own cells or entering the bloodstream.

The first product from this technology is a hydrogel wound-care dressing for dry-to-low exuding wounds, while the material is also being investigated for development in several other areas, including sprays for deep wounds, coatings for implants, and a variety of catheters. In September of 2022, Amferia launched its first wound dressings for animal health in Sweden and plans on expanding across Europe during 2023. In parallel, the company is preparing to file for regulatory clearance in the US for human health.

The wound care market currently generates sales for over US $ 2 billion globally with a projected CAGR ( compound annual growth rate ) of 5 %. However, existing alternatives on the market often contain antibiotics that carry the risk of causing resistance or antiseptics that may harm body cells and cause negative environmental impact.

-The investment enables us to perform three key tasks: scale up and launch our products for animal health in Europe, file for FDA clearance of the application for human health, and thirdly initiate more clinical studies in both market segments. This ambition is supported by the fact that we already have our first product on the market for animal wound care in Sweden, says Anand Kumar Rajasekharan, CEO of Amferia.

About Amferia
    Amferia was founded in 2018 as a spin-off from the Applied Chemistry department of Chalmers University of Technology, Gothenburg, Sweden. Amferia’s proprietary technology is a new and effective antimicrobial material that targets and rapidly kills bacteria upon contact, including numerous antimicrobial-resistant bacteria like MRSA and MDR E. Coli.

The material is selective and targets only bacteria while being entirely non-toxic to human and animal cells. Today, the team has transformed this concept into a technology platform, with the first product being an antimicrobial wound care dressing for skin wound applications in human and animal health, supported by strong scientific data. Read more at www.amferia.com
    = = =

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio i världen.

Chalmers Ventures finns i Göteborg och är ett helägt dotterbolag till Stiftelsen Chalmers tekniska högskola.