ANYO Labs revolutionerar läkemedelsutveckling med ny AI-teknik

ANYO Labs revolutionerar läkemedelsutveckling med ny AI-teknik

Chalmers Ventures välkomnar ANYO Labs, ett innovativt startup som erbjuder ett AI-verktyg för att snabba upp läkemedelsutvecklingsprocessen från år till månader, till sin portfölj.

– Vi ser stora ekonomiska möjligheter i ANYO Labs teknologi, säger Sara Wallin, VD, Chalmers Ventures.

ANYO Labs räknar med att deras AI-verktyg kan minska tiden det tar att utveckla och lansera läkemedel med flera år. Detta kan bidra till att demokratisera läkemedelsproduktionen eftersom mindre företag nu kan skapa unika läkemedel som annars inte skulle vara möjliga på grund av höga kostnader och risker i tidiga faser av läkemedelsupptäckten.

Enligt Marek Szczygiel, en av grundarna till ANYO Labs och tidigare klinisk läkare, är det svårt att hitta rätt kandidater för att testa vidare med de nuvarande lösningarna på marknaden och i slutet över 95 procent av alla kandidater blir inte godkända läkemedel. ANYO Labs algoritmer ökar dock precisionen betydligt och möjliggör upptäckt av nya molekyler för att hitta banbrytande läkemedel på ett sätt som är tusentals gånger snabbare än traditionella metoder. Hittills har ANYO Labs inte funnit snabbare AI-metoder på marknaden heller, varför åtgärder vidtogs tidigt för att skydda den intellektuella egendomen.

- ANYO Labs levererar redan på säljsidan med betalande kunder, säger Lotta Lehikoinen, business coach på Chalmers Ventures. Den positiva och tidiga marknadsvalideringen stärker deras position på den snabbt växande marknaden för AI inom läkemedelsupptäckt.

Framtiden ser ljus ut för ANYO Labs, vars verktyg kan spela en avgörande roll vid framtida pandemier och sjukdomsutbrott, där snabbhet och precision är nyckeln till framgång.

– AI generellt är en möjliggörare för mycket gott i samhället. Inte minst inom life science och pharma, där det kan användas för att minska mänskligt lidande, säger Sara Wallin.

ANYO Labs har nyligen tecknat sitt första kontrakt med en betalande kund och fortsätter att expandera med stöd från Chalmers Ventures.

Medgrundare

• Leif A. Eriksson, Professor på Göteborgs Universitet
  • Sayyed Jalil Mahdizadeh, PhD på Göteborgs Universitet
  • Marek Szczygiel, MD på Chalmers Tekniska Högskolan
  • André Stadelmann, BSc på Chalmers Tekniska Högskolan
  • Albin Boman,BSc på Chalmers Tekniska Högskolan

• Marek Szczygiel, marek.szczygiel@anyolabs.com +46 702 20 03 07
  • Sara Wallin, vd Chalmers Ventures, +46 706 37 43 00
  • Lotta Lehikoinen, +46 722 48 26 38

///////

ENGLISH

ANYO Labs revolutionizes drug development with new AI technology

Chalmers Ventures welcomes ANYO Labs, an innovative startup offering an AI tool to speed up the drug development process from years to months, to its portfolio.

- We see great economic opportunities in ANYO Labs' technology," says Sara Wallin, CEO of Chalmers Ventures.

ANYO Labs expects their AI tool to reduce the time it takes to develop and launch drugs by up to several years. This could help democratize drug production, as smaller companies can now create unique drugs that would otherwise not be possible due to high costs and risks in the early stages of drug discovery.

According to Marek Szczygiel, one of the founders of ANYO Labs and a former clinical physician, it is difficult to find the right candidates for further testing with the current solutions on the market, and in the end, over 95 percent of all candidates do not become approved drugs. However, ANYO Labs' algorithms significantly increase accuracy and enable the discovery of new molecules to find breakthrough drugs in a way that is thousands of times faster than traditional methods. So far, ANYO Labs has not found faster AI methods on the market either, which is why measures were taken early on to protect the intellectual property.

- ANYO Labs already delivers on the sales side with paying customers, says Lotta Lehikoinen, business coach at Chalmers Ventures. This early and positive customer validation strengthens their position in the rapidly growing market for AI in drug discovery.

The future looks bright for ANYO Labs, whose tool can play a crucial role in future pandemics and disease outbreaks, where speed and accuracy are key to success.

- AI in general is an enabler of much good in society. Especially in life science and pharma, where it can be used to reduce human suffering, says Sara Wallin.

ANYO Labs has recently signed its first contract with a paying customer and continues to expand with the support of Chalmers Ventures.

Co-founders

• Leif A. Eriksson, Professor at Gothenburg University
  • Sayyed Jalil Mahdizadeh, PhD at Gothenburg University
  • Marek Szczygiel, MD, MSc candidate at Chalmers University of Technology
  • André Stadelmann, BSc MSc candidate at Chalmers University of Technology
  • Albin Boman, BSc MSc candidate at Chalmers University of Technology

• Marek Szczygiel, marek.szczygiel@anyolabs.com, +46 702 20 03 07
  • Sara Wallin, CEO of Chalmers Ventures, +46 706 37 43 00
  • Lotta Lehikoinen, +46 722 48 26 38

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio i världen.

Chalmers Ventures finns i Göteborg och är ett helägt dotterbolag till Stiftelsen Chalmers tekniska högskola.