Med ny filterteknik som forskats fram på Chalmers, står Aquammodate redo att inleda partnersamarbeten som kan ta den livsviktiga innovationen ut i världen

Aquammodates unika teknik kan ge fler människor rent dricksvatten

Nästan en miljard människor i världen saknar rent dricksvatten. Med en unik filterteknik, som forskats fram på Chalmers, vill Aquammodate förändra den allvarliga situationen. Bolaget har funnits i knappt ett år och har en vision att rena världens dricksvatten. Ett starkt team står nu redo att inleda partnersamarbeten som kan ta den livsviktiga innovationen ut i världen och på riktigt göra nytta.

En av de stora och unika fördelarna med bolagets metod är energieffektivitet och att enbart hållbara material används. Möjligheterna för dess användning sträcker sig vitt, över många olika områden, branscher och geografiskt. Potentiella samarbetspartners kan vara membrantillverkare och reningsverk, kunderna kan vara företag som gör filter för att rena vatten idag men vill göra det bättre och företag som vill köpa in filter.

– Vi vet att vi har något unikt i vår filterteknik som kan producera väldigt rent vatten med låg energiåtgång, den kombinationen finns inte. Dessutom gör vi det med naturliga material utan negativa bieffekter som till exempel vanligt förekommande polymera material ger i dagsläget, säger Simon Isaksson.

Lovande start – nu i Chalmers Ventures program

Tack vare finansiellt stöd från olika håll har utvecklingen av metoden kunnat pågå sedan 2013. Förra året bildades bolaget Aquammodate, i juni antogs det till Chalmers Ventures technology transfer och affärscoachen Linda Hedenblom finns nu med som stöd i den fortsatta resan.

För tre veckor sedan ökade bolagets team från tre till fem. Ett av nytillskotten är entreprenören och affärsutvecklaren Nima Ahmadyan. Att gå in i det här uppdraget var ett enkelt val för honom.

– Man kan göra och bidra med så mycket i livet, varför då inte fokusera på något som gör gott? Partnerskapen som vi vill bygga handlar om att tillsammans bidra till något viktigt och angeläget och mycket mer än affärer ihop. Jag har nyss börjat men hittills har det bemötts oerhört positivt, säger Nima Ahmadyan

Gedigen expertis och många års forskning

Aquammodates unika metod är en biobaserad teknik som stabiliserar proteinet aquaporin och därmed utnyttjar dess utmärkta egenskap att rena vatten. Bakom den patentsökta upptäckten finns Chalmersforskaren Simon Isaksson och Martin Andersson, professor inom kemi på Chalmers. I juni 2019 tillkom produktutvecklaren Jenny Perez Holmberg, även hon med en doktorsexamen inom materialvetenskap i ryggen. Hon har en viktig roll för att anpassa tekniken för tillämpning.

– Vi utvecklar en pusselbit som behöver komma in i ett större sammanhang. Min uppgift är att se till att tekniken fungerar men också att den kan tillämpas och blir relevant för de samarbetspartners vi vill vända oss till. En viktig del i den tekniska verifieringen, är att utforma den så att vår produkt passar i existerande system, förklarar Jenny Perez Holmberg.

Exakt när Aquammodates teknik kan finnas ute på marknaden beror på vilken väg Aquammodate väljer att ta framöver. Men inom en tidsram på några år ser teamet att man ska kunna göra storskaliga försök med tekniken som kan rena världens dricksvatten – både mer miljövänligt och energieffektivt.​

Aquammodate
​Simon Isaksson
​contact@aquammodate.co, +46 (0)730 66 58 04

​Linda Hedenblom, Affärscoach
​linda@chalmersventures.com, +46 (0) 739 85 55 25

About Aquammodate

A drop in the ocean doesn’t make any difference. Not until you realize that this drop corresponds to the fraction of water on Earth that is safe to drink. Removal of newly discovered pollutants such as microplastics and pharmaceutical residues require new ways to purify water. Or perhaps not? Aquammodate develops water filters that harness the finest water purification process available in Nature, which is uniquely able to produce extremely pure water at low energy cost. Aquammodate thereby aims to accommodate the needs of a billion people and industries alike by turning any source water into pure water in a cheap and environmentally friendly way.

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio bäst i världen.