Atley Solutions tar in 13,7 miljoner kronor i nyemission

Atley Solutions tar in 13,7 miljoner kronor i nyemission

Chalmers Ventures portföljbolag Atley Solutions har tagit in 13,7 miljoner kronor i en nyemission. Nu går bolaget från produktutveckling till lansering och förbereder samtidigt att etablera bolaget i USA.

– Vårt fält växer internationellt och snabbast i USA. Mycket av forskningen sker där och vi möter intresse från både potentiella kunder och investerare i USA, säger Milton Lönnroth, CEO, Atley Solutions.

Företaget har varit en del av Chalmers Ventures sedan starten 2019. Chalmers Ventures har sedan investerat i bolaget i två investeringsrundor, varav den andra just avslutats. Förutom befintliga aktieägare, som Chalmers Ventures och styrelseledamoten och branschexperten Erik Strömqvist, har fem nya investerare deltagit i emissionen: Marinvest AB, Vätterledens Invest AB, Västkupans Fastighets AB, Henry Myrgren, och Magnus Noord Management AB.

– Vi syndikerar alltid med andra investeringspartners. Det har vi gjort i det här fallet också. Det finns en stor global efterfrågan på Altey Solutions produkter och tjänster. Och bolaget bidrar till framtida bättre nukleärmedicin och därmed bättre cancerbehandlingar. Atley Solutions innebär en stor potential för viktig forskning och deeptech att nå marknad där den kan göra nytta och samtidigt innebär innovationen en bra affär med global tillväxtpotential, säger Sara Wallin, CEO, Chalmers Ventures.

Automatiserad tillverkning av läkemedel

Atley Solutions tillhandahåller produkter och tjänster relaterat till utvecklingen och tillverkningen av radioaktiva läkemedel. Förenklat fungerarläkemedlen som målstyrda missiler, vilket innebär minimal negativ påverkan på friska celler. Därmed ökar chansen att bota cancer utan stora biverkningar.

Atley Solutions första produkt, Atley C100, innebär att läkemedelstillverkningen av radioaktiva läkemedel baserade på alfastrålaren astat-211 kan automatiseras. Detbehövs för att garantera en repeterbar och standardiserad tillverkning, något som är ett krav för att ett läkemedel ska kunna testas på och ges till människa.

Stor potential för volymförsäljning

I den marknadsutveckling som Atley Solutions nu står inför har bolaget flera utvecklingsavtal där kunder betalar. Affärsmodellen står på två ben. Dels försäljning av Atley C100, och till den engångsartiklar som dessutom ger intäkt vid varje tillverkningstillfälle. Dessutom har Atley Solutions ett tjänsteerbjudande.

– Vårt främsta mål är att hjälpa läkemedelsbolag driva kliniska studier och i förlängningen lansera nya läkemedel. Vår hårdvaruplattform, Atley C100 är mest relevant när läkemedelsutvecklare ska inleda kliniska studier. För att öka mängden projekt som når kliniska studier har vi lanserat ett tjänsteerbjudande där vi hjälper läkemedelsbolagen att generera nya kliniska kandidater och där vi förbereder kandidaterna för kliniska studier genom att utveckla automatiserade tillverkningsprocessen med hjälp av vår teknik. På så sätt kan vi hjälpa läkemedelsbolag att komma igång med nya kliniska projekt, samtidigt som vi bygger marknaden för våra hårdvaruprodukter, säger Milton Lönnroth.

Behovet av bättre cancervård är stort. Men radioaktiva läkemedel har en begränsad livslängd. Astat, exempelvis, har en halveringstid på 7,2 timmar. Det innebär att man behöver tillverka läkemedlen så nära patienten som möjligt. För Atley Solutions betyder det en stor potential för volymförsäljning.

• Milton Lönnroth, CEO, +46 (0) 70 434 84 57
  • Sara Wallin, CEO, Chalmers Ventures, +46 (0) 70 637 43 00

//////

ENGLISH

Atley Solutions raises 13,7 million SEK in a new share issue

Chalmers Ventures portfolio company, Atley Solutions, has raised 13,7 million SEK in a new share issue. The company is now transitioning from product development to launch while also preparing to establish the company in the USA.

- Our field is growing internationally and fastest in the USA. Much of the research is happening there, and we are receiving interest from both potential customers and investors in the USA," says Milton Lönnroth, CEO of Atley Solutions.

The company has been part of Chalmers Ventures since its start in 2019. Chalmers Ventures has invested in the company in two investment rounds, the second of which has just ended. In addition to existing shareholders, such as Chalmers Ventures and board member and industry expert Erik Strömqvist, five new investors have participated in the share issue: Marinvest AB, Vätterledens Invest AB, Västkupans Fastighets AB, Henry Myrgren, och Magnus Noord Management AB.

- We always syndicate with other investment partners. We have done so in this case as well. There is a significant global demand for Altey Solutions' products and services, and the company contributes to future improved nuclear medicine and therefore better cancer treatments. Atley Solutions represents significant potential for important research and deep tech to reach the market where it can do good and, at the same time, the innovation represents a good business with global growth potential," says Sara Wallin, CEO of Chalmers Ventures.

Automated drug manufacturing

Atley Solutions provides products and services related to the development and manufacturing of radioactive drugs. Simplified, the drugs function as targeted missiles, which means minimal negative impact on healthy cells. Thus, the chances of curing cancer without significant side effects increase.

Atley Solutions' first product, Atley C100, means that the manufacturing of radioactive drugs based on the alpha emitter astatine-211 can be automated. This is necessary to guarantee repeatable and standardized production, which is a requirement for testing and administering drugs to humans.

Significant potential for volume sales

In the market development that Atley Solutions is facing now, the company has several development agreements where customers pay. The business model is based on two pillars. First, the sale of Atley C100 and, secondly, the disposable items that also generate revenue for each manufacturing occasion. Additionally, Atley Solutions offers a service.

- Our primary goal is to help pharmaceutical companies conduct clinical trials and, ultimately, launch new drugs. Our hardware platform, Atley C100, is most relevant when drug developers are starting clinical trials. To increase the number of projects that reach clinical trials, we have launched a service offering where we help pharmaceutical companies generate new clinical candidates and prepare the candidates for clinical trials by developing automated manufacturing processes with our technology. This way, we can help pharmaceutical companies get started with new clinical projects while also building the market for our hardware products," says Milton Lönnroth.

The need for better cancer care is significant. However, radioactive drugs have a limited lifespan. Astatine, for example, has a half-life of 7.2 hours. That means drugs need to be manufactured as close to the patient as possible. For Atley Solutions, this means significant potential for volume sales.

• Milton Lönnroth, CEO, +46 (0) 70 434 84 57
  • Sara Wallin, CEO, Chalmers Ventures, +46 (0) 70 637 43 00

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio i världen.

Chalmers Ventures finns i Göteborg och är ett helägt dotterbolag till Stiftelsen Chalmers tekniska högskola.