Chalmers Ventures portföljbolag Aqua Robur har genomfört en nyemission på 16 miljoner kronor

Chalmers Ventures-bolaget Aqua Robur Technologies tillförs 16 miljoner kronor

Aqua Robur har genomfört en nyemission på 16 miljoner kronor. Nyemissionen ska användas till att finansiera Aqua Roburs internationella tillväxtsatsning. Nyemissionen garanteras av Chalmers Venture tillsammans med Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän, GAEU Ventures, Almi Invest och Latour Future Solutions.

Nyemissionen är Aqua Roburs tredje finansieringsrunda. Chalmers Ventures har varit med från starten 2018.

- Potentialen i Aqua Robur är enorm. Dels i den nytta som bolaget innebär på ett globalt problem. Dels i den kommersiella potential som bolagets lösning har, säger Sara Wallin, vd på Chalmers Ventures.

- Det är en stark uppställning av investerare som pekar på potentialen i affären. Tillförlitlig vattenhantering och vattenkvalitet får en allt större betydelse vilket ökar behoven och efterfrågan på Aqua Roburs lösningar, säger Björn Westman, Investment Director på Chalmers Ventures.

Gör stor nytta
Just nu är bolaget mitt i en tillväxtorienterad fas. Sedan tidigare har bolaget cirka 60 av de cirka 300 kommunala VA-bolag (bolag för vatten och avlopp) som finns i Sverige.

– Det är en perfekt grund att utgå från. Kundbehovet är validerat, vi har en produkt som fungerar i en skalbar affärsmodell. Nu tar vi oss internationellt, säger vd Niklas Wicén.

I ett första skede är blickarna riktade mot ett antal europeiska länder samt Mellanöstern, där första installationerna kommer ske inom kort.

– Vi gör som mest nytta där problemen kopplade till vatten är så stora som möjligt. Klimatförändringar ger ökad vattenbrist och energikostnaderna för att driva runt vattennäten stiger. Det innebär att behoven ökar för att övervaka ledningsnäten.

I genomsnitt läcker 20 procent av allt dricksvatten som produceras i Sverige bort i ledningsnäten. Internationellt är den siffran mellan 15 och 50 procent.

– Stockholm, Seoul, Toronto spelar ingen roll. Ingen vill slösa på vårt viktigaste livsmedel. Det ger oss möjlighet att rikta oss mot en helt global marknad.

Tillväxten innebär också introduktion mot fjärrvärmesektorn.

Kunder kan fatta rätt beslut
Den patenterade grundtekniken innebär att Aqua Robur mäter viktiga parametrar för olika platser i vattenledningsnäten. Signalerna hanteras trådlöst till en tjänst där kunderna, som är kommunala VA-bolag, loggar in och får visualiserade analyser och insikter om vad som händer i ledningsnäten. Det är data som de kan ha som underlag för att agera rätt.

– Våra kunder går från att vara reaktiva, när de märker att vatten läcker upp från marken, till en digitaliserad proaktiv approach, säger Niklas Wicén.

En stor fördel, med tanke på att ledningssystemen ofta är mycket långa, är att Aqua Roburs teknik utnyttjar flödet i dricksvattnet för att strömförsörja sensorerna. Det innebär att det inte behöv några fasta elinstallationer eller miljö- och arbetskrävande batteribyten på de punkter man vill övervaka.

VA-bolagen har även nät för spillvatten, dagvatten, fjärrvärme eller fjärrkyla. Även här digitaliserar Aqua Robur, där funktionen mot kund blir densamma: enkelt visualiserade data som ger insikter att fatta beslut från.

– Det är just nu en mycket snabb tillväxt på marknaden. Digitalisering som innebär att man vill fatta beslut på data, inte gissningar. Här fyller vår övervakningslösning ett stort globalt behov, säger Niklas Wicén.

Niklas Wicén, Aqua Robur Technologies, +46 709 72 46 69
Sara Wallin, Chalmers Ventures, +46 706 37 43 00
Björn Westman, Chalmers Ventures, +46 70-640 90 96

Om Aqua Robur Technologies
Aqua Robur Technologies är en svensk helhetsleverantör inom övervakning och analys av vatteninfrastruktur på systemnivå. Företaget levererar realtidsdata från alla delar av ledningsnäten, även där det inte finns tillgång till fast el eller kommunikation med fiber. Systemlösningarna gör det enkelt att agera baserat på data och möjliggör effektivare beslutsfattande inom områden som bräddpunktsövervakning, utredning av tillskottsvatten och dricksvattenledningsövervakning.

Läs mer på aquarobur.com

//////

ENGLISH

Chalmers Ventures company Aqua Robur Technologies receives SEK 16 million

Aqua Robur has conducted a new share issue of SEK 16 million. The proceeds from the share issue will be used to finance Aqua Robur's international growth initiative. The share issue is guaranteed by Chalmers Ventures together with Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän, GAEU Ventures, Almi Invest, and Latour Future Solutions.

This share issue marks Aqua Robur's third financing round, with Chalmers Ventures being involved since its inception in 2018.

- The potential of Aqua Robur is enormous, both in terms of the global problem it addresses and the commercial potential of its solution, says Sara Wallin, CEO of Chalmers Ventures.

- The strong lineup of investors highlights the potential of the business. Reliable water management and water quality are increasingly important, which increases the demand for Aqua Robur's solutions, says Björn Westman, Investment Director at Chalmers Ventures.

Making a significant impact
Currently, the company is in a growth-oriented phase. Aqua Robur already has approximately 60 out of the approximately 300 municipal water and wastewater companies (VA companies) in Sweden as customers.

This is a perfect foundation to build upon. The customer need has been validated, we have a product that works in a scalable business model. Now we are expanding internationally, says CEO Niklas Wicén.

Initially, the focus is on several European countries and the Middle East, where the first installations will take place shortly.

- We make the most impact where water-related problems are as significant as possible. Climate change leads to increased water scarcity, and the energy costs to operate water networks are rising. This means that the need for monitoring the networks is increasing.

On average, 20 percent of all drinking water produced in Sweden is lost in the distribution networks. Internationally, that number ranges between 15 and 50 percent.

- Whether it's Stockholm, Seoul, or Toronto, no one wants to waste our most essential resource. It allows us to target a truly global market. The growth also involves entering the district heating sector.

Enabling informed decisions for customers
Aqua Robur's patented core technology involves measuring crucial parameters at different locations in the water distribution networks. The signals are wirelessly transmitted to a service where the customers, who are municipal water and wastewater companies, log in and receive visualized analyses and insights into what is happening in the networks. This data serves as a basis for taking the right actions.

- Our customers transition from being reactive when they notice water seeping from the ground to a digitized proactive approach, says Niklas Wicén.

A significant advantage, considering that the pipeline systems are often very long, is that Aqua Robur's technology utilizes the flow of drinking water to power the sensors. This eliminates the need for fixed electrical installations or environmentally and labor-intensive battery replacements at the monitoring points.

VA companies also have networks for wastewater, stormwater, district heating, or district cooling. Aqua Robur also digitalizes these areas, where the customer's function remains the same: easily visualized data that provides insights for decision-making. "The market is currently experiencing rapid growth. Digitalization means making decisions based on data, not guesswork. Our monitoring solution meets a significant global need," says Niklas Wicén.

About Aqua Robur Technologies
Aqua Robur Technologies is a Swedish provider of comprehensive monitoring and analysis solutions for water infrastructure at the system level. The company delivers real-time data from all parts of the distribution networks, even where access to fixed electricity or fiber communication is unavailable. The system solutions make it easy to take action based on data and enable more efficient decision-making in areas such as overflow monitoring,

Niklas Wicén, Aqua Robur Technologies, +46 709 72 46 69
Sara Wallin, Chalmers Ventures, +46 706 37 43 00
Björn Westman, Chalmers Ventures, +46 70-640 90 96

read more at aquarobur.com

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio i världen.

Chalmers Ventures finns i Göteborg och är ett helägt dotterbolag till Stiftelsen Chalmers tekniska högskola.