​Chalmers Ventures får 20 miljoner från Vinnova

​Chalmers Ventures får 20 miljoner från Vinnova

Chalmers Ventures har blivit beviljade 5 miljoner kr per år I 4 år från Vinnova. Det står klart efter offentliggörandet av beslutet att ge finansiering till 18 företagsinkubatorer runt om i landet med totalt 55 miljoner årligen. Pengarna ska bidra till att det blir fler nya kunskapsintensiva tillväxtföretag i Sverige.

Chalmers Ventures är en del i Chalmers tekniska högskolas mycket offensiva och långsiktiga satsning för att skapa en världsledande verksamhet med avsevärt större samhällsnytta, både genom fler framgångsrika teknikföretag och genom starkare entreprenöriella inslag i studenternas utbildning.

- Vi är oerhört glada över stödet från Vinnova. Men vi ser också behov av framtida nationella och regionala satsningar för att tillsammans ta ytterligare stora steg för fler och starkare företag, säger Linnéa Lindau, VD för Chalmers Ventures.

- Vid urvalet av vilka inkubatorer som får stöd har vi besökt alla inkubatorer och via intervjuer utvärderat hur de arbetar med rådgivning till företag. Vi har använt oss av externa bedömare i det arbetet. Den samlade bedömningen är att alla de sökande inkubatorerna håller hög klass och konkurrensen var mycket stark, säger Marie Wall, ansvarig för inkubatorprogrammet på Vinnova.

Inom Chalmers Ventures ryms ett antal processer för att skapa nya teknikföretag i Göteborg;

• Encubation, som sammanför studenter från Chalmers Entreprenörsskola med idégivare och stöttar dem i att skapa en affär,
  • Startup Camp, ett 10 veckor långt program för team med en teknikbaserad idé som vill ta nästa steg och validera idéns bärighet.
  • Acceleratorn, där Chalmers Ventures går in som investerare och coachar tidiga bolag, företrädesvis de som genomgått en eller båda de ovanstående processerna.
  • Technology transfer, stöd för kommersialisering av forskning.