Teamet på Omen Technologies // Bild: Omen Technologies

Chalmers Ventures gör positiv exit i Omen Technologies

Chalmers Ventures gör exit i Omen Technologies och säljer sitt innehav i bolaget. Köpare är Clavister, en ledande aktör inom europeiska cybersäkerhetslösningar. Clavister gör genom köpet ett strategiskt förvärv med syfte att stärka bolagets portfölj på den kraftigt växande AI-cybersäkerhetsmarknaden som förväntas vara värd 46,3 miljarder dollar 2027. Affären innebär att hela Omen Technologies, både verksamhet och personal, går till Clavister.

-Det är ett tydligt bevis på att Chalmers Ventures har relevanta bolag i sin portfölj när bolag som är i såhär tidig fas köps upp. Att kunna ta ett projekt från forskning till bolag och exit på två år bevisar också att Chalmers Ventures processer fungerar bra. Dessutom är det kul att konstatera att det är ett svenskt bolag som är köpare och att Omen nu blir en viktig pusselbit i ett större sammanhang, säger Pontus Ottosson, Head of Investments på Chalmers Ventures.

Teknologi med grund i Chalmersforskning

Omen Technologies är ett techbolag med grund i Chalmers forskning. Grundarteamet till Omen består av prisbelönta forskare och affärsutvecklare med lång erfarenhet av cybersäkerhet från forskning och industrin. Bakom tekniken står Magnus Almgren, docent på avdelningen för nätverk och system vid Institutionen för data- och informationsteknik, Chalmers tekniska högskola, Wissam Aoudi, doktorand på avdelningen för nätverk och system vid Institutionen för data- och informationsteknik, Chalmers tekniska högskola, samt tech-entreprenören och affärsutvecklaren Christian Löfvendahl.

-När en marknadsledare inom samma bransch förvärvar oss 24 mån efter bolagets start, då inser man att vi på Omen Technologies har utvecklat en väldigt unik teknologi. Dessutom är det ett enormt bra betyg till Chalmers Ventures som återigen lyckas kartlägga rätt forskare med rätt entreprenör, säger VD & medgrundaren Wissam Aoudi.

Omen Technologies har levererat banbrytande detektionsmöjligheter till IoT och Industry 4.0. Tekniken är en AI-baserad cybersäkerhetslösning som erbjuder företag möjligheten att övervaka uppkopplade system i realtid och med en extremt hög noggrannhet. Omen Technologies lösning kan tidigt visa misstänkta avvikelser och fel och hot i realtid. AI-algoritmen förbättrar säkerheten löpande då den kontinuerligt lär sig av pågående trafik och händelser.

Utmärkelser och snabb utveckling

Sedan Omen Technologies bildades 2019 har bolaget tilldelats en rad fina utmärkelser såsom Åforsk stiftelsens entreprenörsstipendium och Venture Cups Idea-tävling som listar Sveriges mest lovande affärsidéer. Sedan 2020 har bolaget varit med i Chalmers Ventures världsledande accelerator-program. Under 2021 antogs Omen Technologies även till MobilityXlab där CEVT, Ericsson, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group, och Zenseact samverkar.

-Omen har verkligen utvecklats snabbt, från en ren teknikidé till ett bolag som framgångsrikt klarat av att styra genom flera skiften och samtidigt lyckats öka sin trovärdighet. Som så ofta hos framgångsrika bolag är det grundarna med sina individuella kompetenser och fina teamarbete som gör en sådan resa möjlig, säger David Storek, affärscoach från Chalmers Ventures.

Christian Löfvendahl, Omen Technologies
+46-725 26 48 00
christian@omen-technologies.com

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio bäst i världen.