Från vänster: Daniel Ödman Data Scientist, Hans Salomonsson VD och Devdatt Dubhashi Chief Scientist på EmbeDL.

Chalmers Ventures investerar i AI-bolaget EmbeDL som kan göra Deep Learning tio gånger snabbare

Chalmers Ventures investerar i EmbeDL AB, som har utvecklat en mjukvara för optimering av maskininlärning- och AI-algoritmer. Mjukvaran bygger på världsledande forskning från Chalmers Teknisk Högskola. I emissionen på totalt 7 miljoner kronor deltar även Almi Invest, STOAF Stockholms Affärsänglar, Butterfly Ventures och ett antal affärsänglar.

EmbeDL arbetar mot ett AI-område som kallas för Deep Learning (djupinlärning), vilket är den teknik som används i mer avancerade och komplexa applikationsområden som exempelvis att känna igen bilder, ljud, text och för att förstå sin omgivning.

EmbeDLs teknologi baseras på mångårig världsledande AI-forskning från ChalmersTekniska Högskola. Bolaget utvecklar en mjukvara som optimerar AI- och Deep Learning-modeller för att de skall bli snabbare och mer energieffektiva utan att kompromissa med noggrannhet och precision. Mjukvaran kan användas inom samtliga applikationsområden där Deep Learning används. Ett exempel där Deep Learning används är självkörande fordon där det går ut på att tolka mängder av sensordata som kräver betydande processorkraft vilket är idag en stor utmaning.

En stor utmaning inom djupinlärning och AI-utvecklingen inom flera områden är förhållandevis tunga beräkningar, dyr hårdvara och svårigheter att uppnå realtidskrav.EmbeDL har lyckats minska antalet beräkningar i Deep Learning modeller, och därmed behovet av processorkraft, med upp till tio gånger.

– Bolagets mjukvara löser ett stort problem och har redan i dagsläget en säljbar produkt och betalande kunder i form av pilotprojekt hos ledande AI-bolag. EmbeDL har tydligt visat värdet av sin teknologi och Chalmers Ventures ser nu fram emot att bistå med kommersialiseringen, säger Jonas Bergman, Investment Director på Chalmers Ventures.

Det industriella intresset har varit stort - både nationellt och internationellt. Teknologin har verifierats genom industriella piloter inom fordonsindustrin. EmbeDL erhöll tidigare i år pris från det prestigefyllda internationella nätverket HiPEAC för sin kommersiella potential.

– Investeringen kommer att användas för att ta produkten till marknaden med initialt fokus på fordonsindustrin följt av IoT. Under 2021 lanserar vi även teknologin som en molnbaserad plattform, säger Hans Salomonsson, VD, som har grundat EmbeDL tillsammans med Devdatt Dubhashi, professor vid Data Science och AI på Chalmers Tekniska högskola.

Jonas Bergman, Chalmers Ventures
​Tel 0704-18 42 38