Chalmers Ventures kommuniké för 2021 är nu tillgänglig

Kommunikén på 60 sekunder - kika in

Läs och ladda ner

//

Chalmers Ventures är redo att växla upp. När årets resultat presenterades landade det på hela 81 miljoner kronor. Riktningen framöver är tydlig: skapa och investera i fler forskningsbaserade techbolag så att vi kan lösa de utmaningar som världen står inför.

- Vi har en unik position och är väl rustade att ta fler forskningresultat från labbet ut på marknaden där de kan göra nytta, säger Sara Wallin, vd Chalmers Ventures. Vi utvärderar tekniken, skapar bolagen, matchar team med entreprenörer, samt ger tid och expertis för att bolaget både ska kunna bygga sin affärsmodell och hitta sin marknad.

Chalmers Ventures tillför kapital i de riktigt tidiga faserna av teknikbolagens utveckling, en fas där det ofta saknas kapital eftersom riskerna är större.

När bolagen gör nytta på marknaden är målet för Chalmers Ventures att sälja sin andel till nya, och för den fasen mer lämpliga ägare. En exit som genererar avkastning att investera i nya idéer där Chalmers Ventures tillsammans med forskare och entreprenörer bygger nya bolag.

- På så sätt har vi byggt ett nytt ekosystem som gör att fler deep tech och teknikidéer kan skapa samhällsnytta, säger Sara Wallin, vd på Chalmers Ventures.

Impact
Chalmers Ventures mål är att förändra, förbättra och förnya omvärlden genom hållbart entreprenörskap. Chalmers Ventures möjliggörs av Chalmers och Sveriges satsningar på innovation och entreprenörskap samt positiva avkastning från egna investeringar. En vinst som återinvesteras i hållbara teknikbolag.

En stor del av dealflow är Chalmersforskning. Den ligger till grund för de framgångsrika bolag som Chalmers Ventures aktivt arbetat med genom att kommersialisera och nyttiggöra kunskapstillgångar och forskningsresultat. Chalmers Ventures portföljintag har rört sig strategiskt mot forskningsbaserade bolag med deep tech och sustain tech profil.

•Idag är hela 55% av portföljen forskningsbaserade bolag

•Tio av tolv bolag som startades 2021 har sitt ursprung i Chalmers

•Omsättning i portfölj- och alumnibolag* var 1866 mnkr

•Sysselsatta i portfölj- och alumnibolag* var 1348 personer

Jämställdhet
På Chalmers Ventures är jämställdhet en av de främsta möjligheterna och konkurrensfördelarna för att kunna bygga hållbara bolag. Det handlar om att arbeta med och investera i bolag med mixade team av kvinnor och män.

- Chalmers Ventures kommer fortsatt att satsa strategiskt på att attrahera fler kvinnor som ledare, innovatörer, entreprenörer, styrelseledamöter och investerare i våra bolag. Detta är en nödvändighet för att vi ska nå vår målsättning och vision, säger Sara Wallin, vd på Chalmers Ventures.

Chalmers Ventures målsättning med detta långsiktiga arbete kring jämställda bolag är att placera sig som en branschledande investerare och venture creation aktör för portföljbolag, ägare, entreprenörer och samhälle!

•49% av portföljbolagen hade mixade eller jämställda styrelser

•37% av portföljbolagen har mixade grundarteam

•65% av Chalmers Ventures investerade kapital gick till bolag med jämställda eller mixade ledningsteam

•63% av Chalmers Ventures investerade kapital gick till bolag med jämställda eller mixade styrelser

Portföljen och utveckling
Trots pandemin så har Chalmers Ventures totalt sett fortsatt att ha en positiv utveckling i portföljen, både vad gäller värdeutveckling, antal sysselsatta och omsättning i bolagen. Det har funnits gott om kapital att tillgå på marknaden både under 2020 och 2021. Under 2021 attraherade de onoterade bolagen 348 MSEK i ägarkapital och 50 MSEK i mjuk finansiering. De noterade bolagen genomförde nyemissioner om totalt 439 MSEK.

- Chalmers Ventures är en av Sveriges mest aktiva tech-investerare och har en unik position där vi är med från första kronan till tillväxt. Under 2021 investerade vi i hela 33 onoterade bolag, säger Emma Siljeäng, CFO på Chalmers Ventures.

Chalmers Ventures arbetar aktivt med saminvesteringar tillsammans med andra investerare och hjälper därigenom till att växla upp finansieringen i våra portföljbolag. Under 2021 växlades varje krona Chalmers Ventures investerade upp 10 gånger av ägarkapital från medinvesterare i den onoterade portföljen.

•Chalmers Ventures portföljvärde 415 mnkr

•Antal portföljbolag 100

•Portföljbolagens totala bolagsvärde 12,3 mdkr

•Totalt investerat kapital per 2021: 241 mnkr

•Total orealiserad värdetillväxt per 2021: 174 mnkr

Under 2021 har Chalmers Ventures:

•startat 12 nya bolag och 17 projekt

•arbetat med 139 startups

//

* Bygger på 2020 då portföljbolagens sammantagna omsättning/sysselsättning för 2021 är ej sammanställd per årskommunikéns datum.

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio i världen.

Chalmers Ventures finns i Göteborg och är ett helägt dotterbolag till Stiftelsen Chalmers tekniska högskola.