Chalmers Ventures portföljbolag Yolean tar in 4,6 miljoner

Chalmers Ventures portföljbolag Yolean tar in 4,6 miljoner

Chalmers Ventures leder konsortie av investerare som tillför mjukvarubolaget Yolean 4,6 miljoner kronor. Yolean utvecklar ett verktyg för styrning av komplexa projekt, till exempel inom byggindustrin. I emissionen deltar också Almi Invest och Yuncture Invest. Pengarna ska användas till produktutveckling och marknadsföring.

Yoleans mjukvaruverktyg används för att på ett översiktligt sätt kunna visuellt planera och styra komplexa projekt. Kunderna finns främst inom bygg­industrin, där Yolean på senare tid etablerat flera kundsamarbeten, bland annat med NCC, samt inom tillverkningsindustrin där verktyget används inom större utvecklingsprojekt och organisationer.

Varje miss i synkronisering inom ett utvecklings- eller byggprojekt riskerar att leda till förseningar och stora kostnadsökningar. Veckovis eller till och med daglig planering och uppföljning med hela projektteamet är av största vikt. Men i exempelvis byggbranschen hanteras fortfarande detta i stor utsträckning på papper med Excel, e-mail och telefon. Detta innebär stora utmaningar för synkronisering och koordinering med alla parter. Kommunikationsmissar uppstår lätt med potentiellt dyra och allvarliga konsekvenser.

Yoleans mjukvaruverktyg digitaliserar planeringen och uppföljningen av byggprojekten, både i detalj och översiktligt, i en och samma produkt. Här finns funktioner för att öka engagemanget av hela teamet under både projektering och produktion. På så sätt utnyttjas teamets kunskap proaktivt och då sparas tid och pengar i både projektering och produktion.

-Vi ser att Yolean tar viktiga steg för att nu växla upp mot en bredare marknad, säger Jonas Bergman, Investment Director på Chalmers Ventures. Nyemissionen som riktas mot att produktutveckla och ta nya marknadsandelar kommer rätt i tiden.

-Tillsammans med Chalmers Ventures och övriga investerare ombord, kan vi nu ta nästa steg och skala upp verksamheten för att hjälpa ännu fler kunder att få bättre projekt, Amer Catic, grundare och vd Yolean.

Amer Catic, grundare och vd Yolean

amer.catic@yolean.com