Chalmers Ventures rekryterar Marcus Bäcklund som Head of Investment

Chalmers Ventures rekryterar Marcus Bäcklund som Head of Investment

Företagsacceleratorn Chalmers Ventures har rekryterat Marcus Bäcklund som Head of Investment. Bäcklund har genom investeringsbolaget Deseven arbetat med ett stort antal bolag i tidiga faser. Hans uppdrag blir att ytterligare accelerera Chalmers Ventures erbjudanden gentemot den svenska tech-scenen. Det är i takt med att investeringsverksamheten utökas och utvecklas som man väljer att tillsätta denna nyckelroll i organisationen.

Bäcklund har under två decennier arbetat med ett stort antal bolag i tidiga faser, något som enligt honom själv givit stark tilltro till entreprenörskapet som drivkraft för att skapa något nytt, men samtidigt en förståelse för de stora utmaningar som är förknippade med att bygga nya bolag.

- Marcus kommer att tillföra ett nätverk både nationellt och globalt. Vi ser fram emot att nu ytterligare kunna accelerera våra erbjudanden gentemot den svenska tech-scenen i samband med att vi ska investera 300 miljoner över en tioårsperiod, säger Chalmers Ventures VD Linnéa Lindau.

- Jag har stor tilltro till Chalmers strategi, att med utgångspunkt i sin framgångsrika inkubatorverksamhet skapa ett kraftfullt entreprenörs-ekosystem för att accelerera tidiga idéer till morgondagens framgångsföretag. Jag vet hur lätt det är att svepas med av de första positiva stegen och hur svårt det sedan är att bibehålla farten i ett startup. Jag har sett andra göra den här resan så många gånger, jag har gjort den själv, och nu hoppas jag mina egna erfarenheter kan komma andra entreprenörer till nytta, säger Marcus Bäcklund.

Marcus Bäcklund tillträder tjänsten den 1:a januari 2016 och kommer ha sitt kontor hos Chalmers Ventures på Stena Center i Göteborg.

Chalmers Ventures har 15 års erfarenhet av att sammanföra idégivare med drivna entrepreneörer, och stötta team som vill ta sin teknikbaserade affärsidé och skapa ett globalt företag. Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som bästa svenska universitetsanknutna företagsinkubator i UBI Index, och topp tio i världen. Chalmers Ventures finns i Göteborg på Vera Sandbergs Allé 8 och Stena Center, och är ett helägt dotterbolag till Chalmers Tekniska Högskola.