​På bild: Lotta Lehikonen (Chalmers Ventures) på scen under World Incubation Summit 2019

Chalmers Ventures vinner kategorin ’Most Promising Woman Founders’ på UBI Global’s årliga World Incubation Summit 2019.

Sedan starten av UBI Global’s årliga konvent ’World Incubation Summit’ för sex år sedan har Chalmers Ventures belönats med flertalet priser och utmärkelser. Förra året blev man utsedda till Nordens främsta universitetsdrivna Inkubator, trea i Europa och fick en tolfteplats globalt. En utmärkelse som toppskiktet av världens universitetsinkubatorer tävlar i.

Jämställdhet en fortsatt utmaning

Förra året redogjorde Chalmers Ventures för att en snedfördelning i balansen mellan män och kvinnor är tydlig när den globala inkubatorscenen samlas. I fjol lyfte flertalet talare problemet samtidigt som få presenterade aktiva insatser för att brygga klyftan.

Linnea Lindau, VD Chalmers Ventures, kommenterar frågan efter senaste konventet: ”Det är helt tydligt att vi måste prioritera strategin och arbetet med att få in mer kvinnor i tech och startups, menar Linnéa. Vi ser tydligt att vi alla inom inkubatorvärlden måste våga arbeta brett med alla övergripande strukturer, där allt ifrån idéflöde, kommunikation, affärsutveckling och investeringar måste genomlysas. Det finns ingen magisk lösning för jämställdhet. Det gäller att sätta tydliga mål och sedan jobba metodisk med att finna lösningar för att nå dem.”

Most Promising Woman Founders

Mot bakgrund av ovan är det extra roligt att Chalmers Ventures under årets upplaga av ’World Incubation Summit’ tilldelats vinsten i kategorin ’Most Pomising Woman Founders’.

Den här kategorin fokuserar på program som åstadkommer stor påverkan och resultat parallellt med ett relativt sett stort antal kvinnliga grundare.

Linnea Lindau kommenterar utnämningen: ”Det råder ingen tvekan om att jämställdhet är en högaktuell och prioriterad fråga. Vi befinner oss fortfarande i startgroparna i förändringsarbetet. Mycket finns kvar att göra. Ett initialt steg i Chalmers Ventures arbete har varit att sätta en tydlig jämställdhetsstrategi – och när det kommer till teamens sammansättning i bolag vi investerar i, så föredrar vi mixade team. Vårt mål är att den siffran skall bli 100%. På sikt hoppas vi att våra insatser idag inte bara får kortsiktiga effekter utan även bidrar till en mer övergripande förändring till det bättre på lång sikt.

Genie – jämställdhet för excellens

Även centralt på Chalmers pågår ett intensivt arbete för jämställdhet. Med projektet Genie satsar Chalmers 300 miljoner kronor över tio år på jämställdhetsarbete för att höja högskolans vetenskapliga kvalitet. Vill du läsa mer om Chalmers arbete för jämställdhet – besök www.chalmers.se/genie

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som bästa nordiska universitetsdrivna inkubator av UBI Global, 3:a inom EU och 12:a i världen.