Deeptech-bolaget ZeroPoint Technologies stänger Serie A-runda på över 50 miljoner kronor – Chalmers Ventures följdinvesterar

Chalmers Ventures portföljbolag ZeroPoint Technologies har tagit in kapital tillsammans med namnkunniga investerare som Industrifonden, Matterwave Ventures och Climentum Capital.

Växande global marknad
Datacenter och serverparker, CSP - Cloud Service Providers, har stor global potential inom affär och marknad. ZeroPoint Technologies:s lösning riktar sig mot globala ledande leverantörer som AWS (Amazon Web Services), Google, Azure (Microsoft) och Meta.

Med det insamlade kapitalet kommer fokus nu att ligga på expansion och uppskalning.

- ZeroPoint Technologies kunder inkluderar några av de största halvledarföretagen i världen och våra produkter är eftertraktade av datacenteroperatörer som försöker övervinna den växande utmaningen med minnesflaskhalsar, säger Klas Moreau, VD för ZeroPoint Technologies. Faktum är att ledande hyperscaler, såsom Meta och Google, nu specifikt efterfrågar hårdvarubaserade komprimeringsteknologier relaterade till CXL-anslutet minne.

- ZeroPoints teknologi är imponerande eftersom den effektivt hanterar kritiska utmaningar relaterade till minneskapacitet och bandbredd, samtidigt som den drastiskt reducerar energiförbrukningen, Jonas Bergman, Investment Director på Chalmers Ventures. Teknologin är grundad på pionjärarbete vid Chalmers tekniska högskola. Vi är entusiastiska över att se att denna revolutionerande teknik nu erhåller stöd från ytterligare framstående investerare, vilket gör denna deeptech-investering särskilt lovande.

Sparar energi och pengar för datacenter
Vanligtvis är upp till 70% av lagrad data redundant. ZeroPoints produkter minskar dramatiskt detta slöseri, vilket frigör minneskapacitet och ökar bandbredden. Detta uppnås genom företagets först-i-sitt-slag hårdvaruaccelererade komprimerings- och kompakteringslösning. Den kombinerar förlustfri ultrasnabb datakomprimering med realtidsdatakompaktering och transparent minneshantering.

Med tanke på de exponentiellt ökande minneskraven för dagens applikationer, delvis drivna av den explosiva tillväxten av generativ AI, adresserar ZeroPoint det kritiska behovet för dagens hyperskala och företags datacenteroperatörer att få ut maximal prestanda och kapacitet från allt dyrare minne. ZeroPoints lösningar har visat sig öka minneskapaciteten med 2-4x samtidigt som de levererar upp till 50% mer prestanda per watt.

I kombination kan dessa två effekter minska de totala ägandekostnaderna för datacenterservrar med upp till 25%. Tekniken är 1 000 gånger snabbare än andra komprimeringstekniker på marknaden, vilket gör att ZeroPoint kan komprimera data över hela minneshierarkin - hela vägen från cache till lagring. ZeroPoints teknik är agnostisk till datalast, processortyp, arkitekturer, minnesteknologier och bearbetningsnoder, och företagets IP har redan bevisats på en TSMC 5nm nod.

ZeroPoint Technologies teknik baseras på banbrytande forskning från Chalmers, av Dr. Angelos Arelakis och Dr. Per Stenström.

Klas Moreau, VD ZeroPoint Technologies
klas.moreau@zptcorp.com
Jonas Bergman, Investment Director Chalmers Ventures
jonas.bergman@chalmersventures.com

ENGLISH

Deep tech company ZeroPoint Technologies closes EUR 5.0 million Series A – Chalmers Ventures does follow-on investment

Chalmers Ventures portfolio company ZeroPoint Technologies has raised capital alongside notable investors such as Industrifonden, Matterwave Ventures and Climentum Capital.

Growing Global Market
Data centers and server farms, CSP - Cloud Service Providers, have significant global potential in business and market. ZeroPoint Technologies' solution targets global leading providers such as AWS (Amazon Web Services), Google, Azure (Microsoft), and Meta.

With the capital raised, the focus will now be on expansion and scaling.

- ZeroPoint Technologies’ customers include some of the biggest semiconductor companies in the world and our products are in demand by data center operators looking to overcome the mounting challenge of memory bottlenecks, said Klas Moreau, CEO of ZeroPoint Technologies. In fact, leading hyperscalers, such as Meta and Google, are now specifically calling for hardware-based compression technologies related to CXL-connected memory.

- ZeroPoint's technology is impressive as it effectively handles critical challenges related to memory capacity and bandwidth while drastically reducing energy consumption, says Jonas Bergman, Investment Director at Chalmers Ventures. The technology is based on pioneering work at Chalmers University of Technology. We are excited to see this revolutionary technology now receiving support from additional prominent investors, making this deep tech investment particularly promising.

Saving Energy and Money for Data Server Centers
Typically, up to 70% of data stored is redundant. ZeroPoint’s products dramatically reduce that waste, which frees up memory capacity and increases bandwidth. This is accomplished by the company’s first of its kind hardware-accelerated compression and compaction solution. It combines lossless ultra-fast data compression with real-time data compaction and transparent memory management.

Given the exponentially increasing memory demands of today’s applications, partially driven by the explosive growth of generative AI, ZeroPoint addresses the critical need of today’s hyperscale and enterprise data center operators to get the most performance and capacity possible from increasingly expensive memory. ZeroPoint’s solutions are proven to increase memory capacity by 2-4x while also delivering up to 50% more performance per watt.

In combination, these two effects can reduce the total cost of ownership of data center servers by up to 25%. The technology is 1,000x faster than other compression technologies on the market, which allows ZeroPoint to compress data across the entire memory hierarchy - all the way from Cache to Storage. ZeroPoint’s technology is agnostic to data load, processor type,architectures, memory technologies and processing node, and the company’s IP has already been proven on a TSMC 5nm node.

ZeroPoint Technologies' technology is based on cutting-edge research from Chalmers, by Dr. Angelos Arelakis and Dr. Per Stenström.ZeroPoint Technologies' technology is based on cutting-edge research from Chalmers, by Dr. Angelos Arelakis and Dr. Per Stenström.

Klas Moreau, CEO ZeroPoint Technologies
klas.moreau@zptcorp.com
Jonas Bergman, Investment Director Chalmers Ventures
jonas.bergman@chalmersventures.com

Teach investor & venture builder

We have a unique setup that combines venture creation and tech investments within a single organization. This advantage enables us to identify new research and deep tech opportunities with both commercial and impact potential. All within Chalmers' entrepreneurial ecosystem.

We are experts in starting up companies based on advanced technology research in the best possible way. This process allows us to build our own high-quality deal flow in which we invest and become active owners.

Throughout the entire journey, we function as investors and venture builders until exit. Profits are reinvested through our evergreen model and allocated to Chalmers to support new, brilliant research.