Från teknikidé till startup - nu kan forskare och teknikbolag få hjälp att kommersialisera sin teknik

Är du forskare eller innovatör med ny teknik, eller kanske ett teknikbolag med en teknologi som inte passar in i den vanliga verksamheten? Då kan Chalmers Ventures hjälpa dig att kommersialisera dina teknikbaserade idéer.

Chalmers Ventures har nu öppnat antagningen för inkubatorprogrammet Encubation. Inom programmet kan forskare och teknikbolag ansöka med sina teknikbaserade idéer. Dessa idéer utvärderas sedan och matchas med entreprenörer som tillsammans med idégivaren arbetar för att skapa ett välfungerande startup bolag.

Vilka är ideala idépartners?

Chalmers Ventures letar efter både forskare och teknikbolag att lämna idéer. När det kommer till forskare så handlar idéerna ofta om en ny upptäckt, ny teknologi eller spännande forskningsresultat som förtjänar chansen att bli utvärderade på en kommersiell basis. Många teknikbolag skickar in så kallad ”orphan tech”. Det är teknologi som tagits fram i bolagens lab eller R&D men kanske inte passar in i bolagets kärnverksamhet. Teknologin kan fortfarande ha bra potential och kan då få en chans till bolagisering genom Encubationprocessen.

Vilka kriterier finns för idéerna?

Chalmers Ventures letar efter tre delar:

• Du ska äga teknologin eller idén. Detta handlar om innovation, data, metod, design, IP eller unik kunskap. Ägarskapet är viktigt då det är av skapar stort värde för marknadspotential eller patentsituationer.
  • Innovativ och unik. Ofta är då tekniken eller idén en ny typ av teknologi eller att man har hittat ett nytt område att applicera tekniken på.
  • Global marknadspotential. Tillsammans skapar idégivaren och entreprenörerna en skalbar affärsmodell som kan arbetas fram mot den globala marknaden.

Hur funkar processen?

Upplägget är enkelt. Idépartnern ser till att en teknikbaserad idé kommer in. Chalmers Ventures utvärderar kvalitén baserat på ovanstående kriterier och om idén bedöms vara god så matchas den ihop med ett team entreprenörer ifrån Chalmers Enterprenörsskola. Under ett år arbetar teamet och idégivaren tillsammans för att utvärdera markadspotentialen och gör vidare tester för hållbarheten i idén. I slutet av programmet kan idén få möjlighet att ta sig vidare till de nästa stegen i Chalmers Ventures ekosystem av program som affärsutvecklar startups.

Hur kan projektet finansieras?

Inom Chalmers Ventures finns en investeringsverksamhet som kan gå in och investera i projekt och bolag. I fallet då idén går vidare till att bolagiseras finns flera investeringssteg såsom försådd, såddkapital och tillväxtinvesteringar hela vägen upp till 12 miljoner kronor.

Varför välja Chalmers Ventures?

Chalmers Ventures erbjuder en unik programverksamhet med över 15 år erfarenhet i att matcha teknikbaserade idéer med entreprenörer. Inkubatorn är rankad på första plats i Norden, tredje plats bland EU-länderna och tolfte plats i världen bland universitetsanknutna inkubatorer enligt UBI Globals rakning.

Deadline är 1 april

Läs mer och anmäl din idé på

Chalmersventures.com/ihaveanidea

Stina Linge

stina@chalmersventures.com

+46 (0)702 - 247 544

Chalmers Ventures har 15 års erfarenhet av att sammanföra idégivare med drivna entreprenörer, och stötta team som vill ta sin teknikbaserade affärsidé och skapa ett globalt företag. Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som bästa nordiska universitetsanknutna företagsinkubator i UBI Index, och topp 20 i världen. Chalmers Ventures finns i Göteborg på Vera Sandbergs Allé 8 och Stena Center, och är ett helägt dotterbolag till Chalmers Tekniska Högskola.